::Tabung Nak Bayar Roadtax Kereta ::

Monday, 21 December 2009

Congarates..

Assalamualaikum...
Bz tol skrg ni..
Nak kena siapkan laporan tahunan..
Huhuhu..
Apa-apa pon..
tu mmg dh keje eira..
so..
buat je abis baik..
chaiyok2!!



Pas tu..
Nak ucap tahniah..
kat Tuan Azhari..
atas kelahiran cahaya mata sulong..
Baby girl..
kalu x salah..
nama dia Nur Najihah (kalu silap sori erk tuan)




Then..
Tahniah gak wat Tuan Sansuri..
Yang akan melangsungkan perkahwinan bula depan..
Semoga sume berjalan dengan lancar..
Insyaallah..



Lastly..
Eira harap..
Sempat siapkan laporan sebelum tarikh tamat..
Amin..

Monday, 14 December 2009

X dapat gi t'ganu

Bezya kalu dpt gi t'ganu..
tapi nak wat cam ne..
keje perlu diutamakan..
Juz wanna say..
Gud luck to all my frenz..
yang masuk bertanding sempena hari PA..
Wat yg terbaik utk Penang K..


Ari ni..
ramai lak org yg sakit kat opis..
cain lak eira tgk..
So..
Hopefully..
Kak CT..
Kak Zura..
En. Rahman..
n Tuan Haslan Cepat sembuh..


Keje2 gak..
Kesihatan tetap kena jaga..
Pesanan ni khas utk diri sendiri gak..
hehehe..

Lastly..
Hopefully..
Dapat siapkan laporan..
insyaallah..

::Aku Tak Percaya Cinta::

1st time dengar lagu ni..
x brapa minat sebenarnya..
tapi entah bagaimana..
tetiba je..
member eira cakap lagu ni sesuai untuk eira..
ade ke patut..
Jom kita hayati dulu lirik lagu ni..
hehehe

(Ulang 2x)
Hey hey hey hey
Aku tak percaya cinta
Aku tak percaya cinta
Aku tak percaya C I N T A

Namaku tak perlu disebutkan
Dari suara pasti kau kenalku
Rupaku tak payah dibayangkan
Memang kau tak rugi bertemuku

Ku selalu lihat dari jauh
Kutahu kaupun rasa sesuatu
Bila kau perlu diriku
Tiada biar menjadi misteri hidupmu

Aku tak pernah fikirkan cinta
Sekadar mengusik kamu
Biarlah cinta yang datang padaku
Aku tak percaya

Aku tahu kau ingin bercinta
Janganlah cepat jatuh cinta
Berkawan dahulu baru ceritanya sempurna

Hey hey hey hey

Memang benar kau jadi rebutan
Ramai gadis yang terpikat denganmu
Tapi aku beza dari semua
Bukan aku menjual mahal

Kerana ku cukup semua
Hanya tiada hmmm teman lelaki
Sekadar sekadar cuci mata
Melihat lelaki seperti kamu

Aku tak pernah fikirkan cinta
sekadar mengusik kamu
biarlah cinta yang datang padaku
aku tak percaya

Aku tahu kau ingin bercinta
janganlah cepat jatuh cinta
berkawan dahulu baru ceritanya sempurna

Hey hey hey hey
Aku tak percaya cinta
Aku tak percaya cinta
Aku tak percaya C I N T A

Baru semalam aku bermimpi bertemu kamu
Peliknya rasa lantas kutersedar
Aku tak percaya

Hey hey hey hey

Aku tak percaya cinta
Aku tak percaya cinta
Aku tak percaya C I N T A

Namaku tak perlu disebutkan
Dari suara pasti kau kenalku
Rupaku tak payah dibayangkan
Memang kau tak rugi bertemuku

Ku selalu lihat dari jauh
Ku tahu kaupun rasa sesuatu
Bila kau perlu diriku tiada
Biar menjadi misteri hidupmu

Aku tak pernah fikirkan cinta
Sekadar mengusik kamu
Biarlah cinta yang datang padaku
Aku tak percaya

Aku tahu kau ingin bercinta
Janganlah cepat jatuh cinta
Berkawan dahulu baru ceritanya sempurna

Hey hey hey heyHey hey hey heyHey hey hey heyHey hey hey hey.. aaa

Memang benar kau jadi rebutan
Ramai gadis yang terpikat denganmu
Tapi aku beza dari semua
Bukan aku menjual mahal

Kerana ku cukup semua
Hanya tiada hmmm teman lelaki
Sekadar sekadar cuci mata
Melihat lelaki seperti kamu

(*)Aku tak pernah fikirkan cinta
Sekadar mengusik kamu
Biarlah cinta yang datang padaku
Aku tak percaya

Aku tahu kau ingin bercinta
Janganlah cepat jatuh cinta
Berkawan dahulu baru ceritanya sempurna.. oooo
(Ulang 2x)Hey hey hey hey

Aku tak percaya cinta
Aku tak percaya cinta
Aku tak percaya C I N T A

Baru semalam aku bermimpi bertemu kamu
Peliknya rasa lantas kutersedar
Aku tak percaya
(Ulang *)


>>Hmmm..
de le kot serba sikit kena dgn eira..
hehehe


glitter-graphics.com

Tuesday, 8 December 2009

Banyak Masalah..

Assalamualaikum..
Dear My blog..
Setelah agak lama menyepi..
Kini aku kembali..
hehehe
terlebih ayat le plak..
Last Month n dis week..
Banyak tol mslh br muncul..
huhuhu
Mula2..
Hp wat hal..
Skrg ni pon masih dlm workshop lagi..
Malang tol nasib diriku ini..
terpaksa ar kuar duit..
beli handset baru..
huhuhu
Dengan keje yang makin banyak..
Kadang2 wat aku tensen ckit..
But luckily..
Eira de bos n kekawan yg baik..
Kurang ar ckit bebanan keje..



Ari ni lak..
Pc kt tmpt keje lak wat hal
X leh buka..
Dah ar banyak fail de dlm 2..
aduyai..
kena taip balik sume
pendrive pon dh penuh..
Malang sungguh nasib diriku..
Hopefully..
Esok n hari2 yg mendatang..
Kehidupan ku akan bertambah baik..
Insyaallah..

Friday, 4 December 2009

~Surat Untukmu Sahabat~

Bismillahirrahmanirrahim..

Ke hadapan sahabatku yang kukasihi dan kusayangi kerana Allah,

Semoga dirimu sentiasa di bawah lindungan rahmatNya serta dikurniakan tubuh badan yang sihat bagi menunaikan tanggungjawabmu sebagai seorang Muslim. Ketika nukilan ini kutulis mungkin kau sedang ditemani oleh sahabatmu yang mampu menceriakan dirimu lebih dariku. Walau bersama siapapun dirimu ketika ini, walau siapa jua di sisimu, diriku tetap mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan dirimu..

Sahabatku,
Sepanjang cuti yang lalu, banyak yang telah kufikirkan. Tentang kata-katamu mengenai diriku. Tentang teguran darimu yang membuat diriku tersedar dari lamunanku. Terima kasih wahai sahabatku. Dengan kata-kata dan teguran darimu, aku muhasabah kembali tentang apa yang telah aku lakukan sepanjang kita bersahabat. Adakalanya perlakuan dan tutur kataku melukai hatimu. Tapi kau masih tersenyum ketika berbicara denganku. Ku akui kelemahan diri yang sukar sekali mengawal bicaraku. Telah banyak kali kuingatkan diri ini agar mengawal setiap tutur bicaraku namun diriku kecundang jua.

Sahabatku,
Kadang-kadang banyak perkara yang ingin kukongsi bersama dirimu. Bila kusedar tentang siapa diriku pada pandangan matamu, cepat-cepat aku padamkan keinginan hatiku itu. Aku mengerti bahawa aku bukanlah sesiapa pada dirimu. Tapi bagiku dirimu amat bererti buat diriku. Sejak aku mengenali dirimu, banyak perkara yang tak pernah aku bayangkan menjadi sebahagian dari kisah hidupku telahpun kutempuhi. Ianya amat beerti bagi diriku yang masih mencari tentang erti kehidupan yang sebenar.

Sahabatku,
Aku tertanya ke mana hilangnya kemesraan hubungan kita. Kenapa kau mendiamkan diri dan tidak menjawab semua panggilanku? Jika benar diriku ada berbuat salah dan melukai hatimu, maafkanlah diri ini kerana aku jua manusia biasa yang tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Khabarkan pada diriku tentang apa yang telah aku lakukan yang membuatkan dirimu menjauhkan diri dariku. Jika dirimu enggan memaafkanku, apalah dayaku kerana hanya kau yang berhak untuk memberikan kemaafan padaku. Sahabatku yang lain pernah berkata 'Orang yang memaafkan kesalahan orang lain punyai jiwa yang besar'. Mahukah kau menjadi seperti mereka?

Sahabatku,
Aku tidak mampu lagi untuk menyusun madah kerana setiap kali diriku mencoret nukilan buatmu aku dapat rasakan yang kau semakin jauh dariku. Ambillah sebanyak mana waktu yang kau mahukan. Akanku didik diri ini agar sabar dalam menanti sebuah kemaafan darimu. Jika itu harga sebuah kemaafan yang perlu kubayar akan kusabar dalam penantian ini.

Sekian dariku.

Sahabatmu,
Al-Mukhlisah.


~artikel dipetik dsri iLuvislam.com~
>> Khas untuk semua sahabatku..
>> Walau di mana kalian berada, kalian tetap dlm ingatanku..
>> semoga pesahabatan kita kekal Untuk selamanya..Insyaallah..
>> Amin..

Friday, 20 November 2009

30 perkara tentang wanita

Jom sama-sama tengok 30 perkara tentang wanita..
1. Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.
2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.
3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).
4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.
5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!
6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.
7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.
8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika. Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia seorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.
9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.
11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.
12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.
13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.
14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.
15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.
16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.
17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!
18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.
19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.
20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.
21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!
22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.
23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.
24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.
25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.
26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..
27. Senjata wanita adalah airmata!
28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.
29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…
30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Ramai lelaki cakap, perempuan ni sukar dimengerti..
Aku juga tergolong dalam golongan diatas..
Susah ke lelaki nak paham aku??
Pelik2..

Tuesday, 10 November 2009

~BTLS Baling..

Agak lama gak menyepi..
Bz tol sekarang ni..
Ditambah lak dengan kesihatan yg x brapa nk ok..
huhuhu..
21hb...
kena lak gi kursus BTLS kt baling..
dah ar eira sorang je pompuan..
wakil georgetown..
sedey tol..
nasib baik ade shira n atikah yg teman..
kalu x mmg boring ar perjalanan ke baling 2..
thanx guys..
sbb byk membantu..
First time menjejakkan kaki ke PULAPA Baling..
Cantik gak tempat dia..
Bekas tapak Hospital dulu..
Byk tol citer2 yg x brapa enak didengar..
Terpaksa ar pekakkan telinga..
janji kita dh setting niat yg betul..
dtg situ utk bljr..
bkn nak main2..
Eira dok sebilik dengan kengkawan dr unit kuala krai klante..
kak long n e-ka memang bez...
Alhamdulillah pembelajaran sepanjang kursus berjalan lancar..
Dapat lak ramai kawan2 baru..
Cuma ade satu insiden berlaku..

Insiden ni terjadi pada mlm sblm tamat kursus..
Eira kena kacau kat Kolam air panas..
Memang nampak real sgt..
sampai sukar nak kawal pemikiran time tu..
Alhamdulillah..
Nasib baik x de perkara buruk berlaku
Kepada sesiapa yg kena mrh mlm tu..
sori sesangat erk..
Apa2 pun..
Nak ucapkan jutaan terima kasih kat Tuan Shah, Cik Intan n En. Shaiful..
Coz sudi berkongsi pengalaman n pengajaran..
Thanx gak 2 Teh n Phuah yg selalu belanja mkn..
Abang Mas n abg Zubir yg eira dah anggap mcm abang sendiri..
Korang sume mmg bez giler..
Hopefully..
Kita akan berjumpa lagi di kursus akan datang..
Insyaallah..

Thursday, 22 October 2009

Keje2..

Assalamualaikum...
agak lama menyepi dari menulis..
tapi x pernah sepi dari menaip..
he3..
Sejak memulakan kerjaya baru..
Memang bz yg amet..
Keje tiap2 ari makin banyak..
Ditambah lak dengan kursus2..
Khamis lepas sampai ahad..
Bz ngan Kursus Asas Siri 8..
Alhamdulillah sumenya ok..
Walaupun perjalanan kursus x brapa lancar..
Apa2 pun..
Dapat tmbh kenalan baru..
Itu yang penting..
he3..

Balik pada kursus..
Gi lak majlis terbuka kat alpha Bangi..
Memang bz giler..
Kalah menteri..
he3..
Dapat ar jumpa ngan member2 kursus BLS..
Abang Mas..Lokman..Abang Zubir..Kak Liza..Deq Na..Adeq..Ida..
and yang paling bez..
Dapat tgk Ramli Sarip secara live..
Memang gempaq habis..
Sabtu ni..
ada kursus lak..
Hopefully sumenya berjalan dgn lancar..
Insyaallah..

Saturday, 3 October 2009

Minggu yg sedey

Assalamualaikum...
minggu ni mcm2 berlaku..
sepatutnya ahad lepas..
Eira ada kursus kat baling..
Barang sume dh pack..
Kitorang pon ngan penuh semangat..
Naik trak menuju ke pulapa baling..
Alih-alih...
bila samapi je kat pulapa..
kursus dibatalkan la plak..
memang sedey tol
terpaksa le blk semula ke Penang
dah x de rezeki kitorang nk berkursus..
hu3
Balik je Penang..
Kitorang sume berkampung kat umah Kak Mas..
Menjamu selera sblm blk umah..
Thnax a lot Kak Mas


Hari Isnin..
Terpaksa le kembali bertugas..
Selepas seminggu cuti raya..
kelas dh jadi tunggang langgang..
maklumlah baru blk cuti..
pelajar pon x de mood nak belajar lagi..

Hari Selasa..
Hari ni Eira Agak tensen sikit..
Pelajar sume x dengar cakap
lari2 dlm kelas
sampai ade yang jatuh..
ni yg wat x sedap ati..
bila tgk mulut pelajar berdarah..
aduyai...
memang penat.. tensen..

Hari Rabu..
Terus x dapat gi keje..
Eira diserang cirit-birit..
huhuhu
memang teruk ar
nasib baik dpt mc..
ingat sehari je sakit..
rupa-rupanya berlarutan sampai ari ni..
huhuhu

Hopefully..
eira cepat sembuh..

Sunday, 27 September 2009

::Raya::

Assalamualaikum...
Tak lewat rasenya..
Nak ucapkan selamat Hari raya Aidilfitri..
Buat sume pengungjung blog eira ni..
Maaf ku pinta andai ada silap & salah..
atau ade penuulisan mengguris perasaan sesiapa..
Bile time raya je..
mesti teringat kenangan balik raya..
waktu belajar dulu..
Selalu dpt balik awal dari masa kat tiket..
pergi kt jln duta 3 jam sblm bas bertolak..
so dpt ar blk awal..
n merasa berbuka bersama keluarga..
Tapi sekarang..
dah x merasa nk blk kampung..
coz mmg dh stay kat penang..
dah 2 xde kampung lak 2..
beraya je le kat umah..

Raya pertama sempat gak gi beraya kat umah mak njang..
kat permatang pasir..
sambil tu..
gi ar melawat baby baru..
then, gi pusing2 kat umah sedara mara terdekat

Raya kedua, baru le beraya kat umah lak..
Melawat sanak sedara yg berdekatan umah..
Memang kenyang gile ari tu..
tengah ari gi umah mak tam..
dia wat mee udang..
pergh..
memang terangkat..
sebab pedas yang amet..
hehehe
Malam lak gi makan nasi kat umah mak njang biah..
Memang happening..
bila jumpa sepupu yang sorang ni..
maklumlah..
sama loqlaq..

Raya ketiga lak..
dok umah je..
buat le nasi tomato seperiuk..
ingat ade org nk dtg..
alih2..
x de sorang pon dtg..
membazir tol..
huhuhu

Mujur raya keempat kak ina n abg wan dtg..
meriah le ckit..
sebab dorang berdua ni dah mcm abang n kakak eira sendiri..
siap panggil kat mak eira, mak lagi 2..

hmm...
begitulah sambutan raya yang x berapa meriah..
di saat eira menulis ni..
sume kuih raya dah abis..
tinggal balang je
he3..

P/S: salam aidilfitri n salam rindu wat chatterz kat p2u terutamanya mama rozi, kak gas, siz, kak guest, arm, df, hud2, haifa, eira mnz, scha, aini n wat sume yg mengenali eira.. dengan ucapan maaf zahir n batin..

Monday, 14 September 2009

~Satu Tiada Duanya~

Assalamualaikum..
Agak lama gak x post apa2 kat blog..
kali ni..
eira nak kongsi satu emel yg eira dpt..
~Satu Tiada Duanya~
Renungkan bersama..
Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia..


Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan kuliahnya di Amerika.Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya.Selain belajar, dia juga seorang pendakwah Islam.


Ketika berada di Amerika,dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakinakrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk
Islam.


Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Pada mulanya dia agak keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaan temannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk disalah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.


Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di kalangan kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini."


Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan ituberkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya." Barulah pemuda ini beranjak keluar.


Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?" Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu."


Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.


Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada mu 22 pertanyaan dan kau harus menjawabnya dengan tepat." Si pemuda tersenyum dan berkata, "Silakan!"


Sang paderi pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada lapannya, lapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya."


"Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksudkan dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!"


"Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?"


"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?"


Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan
kepada Allah.



Setelah membaca 'Bismillah...' dia berkata,

~Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

~Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).

~Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

~Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

~Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

~Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.

~Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu
sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

~Lapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman.Allah s.w.t. berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu lapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

~Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada
Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim
paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.

~Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat." (Al-An'am: 160).

~Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf

~Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, "Pukullah batu itu dengan tongkatmu." Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah: 60).

~Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

~Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai
menyingsing." (At-Takwir: 18).

~Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

~Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, "Tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan
memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)

~Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai." (Luqman: 19).

~Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

~Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, 'Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim..'(Al-Anbiya':69).

~Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

~Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).

~Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, "Apakah kunci syurga itu?"

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekhuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, "Kamu telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun kamu tidak mampu menjawabnya!"

Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut
kalian marah."

Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda."

Paderi pun berkata, "Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah , Wa
Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah."

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa.


Wallahua'lam..

Monday, 17 August 2009

~Tugas Baru Ku~

Assalamualaikum..
agak lama juga menyepi..
bukannya apa..
x tau nak tulis pe lg..
hehehe
leh lak cam 2..
otak dah berserabut..
cuti lama sgt..
Alhamdulillah..
dah mula tugas baru..
tapi..
masih x lari dari identiti mengajar..
skrg ni eira mengajar di sekolah agama..
sebagai seorang Guru KAFA..
Baru je keje seminggu..
dah dapat cuti lak..
maklumlah, virus tengah merebak skrg..
sekolah pun terpaksa ditutup seminggu..
Insyaallah..
ari rabu ni..
eira kembali bertugas..
Susah gak rupanya nak mengajar kat sekolah agama ni..
maklumlah x de basic..
terpaksa bljr bahasa arab..
huhuhu
eira dapat keje ni pon..
sebab ustazah yg ngajar dulu..
tengah sakit..
so..
x sampai ati nak tolak permintaan dia..
lagipun x dpt keje lg..
buat sementara leh la berkhidmat kt sklh..
walau macam mana pun..
insyaallah..
eira akan cuba buat yg terbaik..


Saturday, 25 July 2009

23 Tahun Yang Lalu

23 tahun yang lalu..
Di sebuah kampung..
Pada jam 7.45 mlm..
Lahirlah seorang baby girl..
Seberat 2.05 kg..
Antara bayi terkecil yg dilahirkan ketika itu..
Anak sulung ini..
merupakan cucu kesayangan atuknya..
Dari seorang bayi...
Dia kini melangkah menjadi seorang kanak2..
Yang bleh dikategorikan sebagai seorang yang sangat nakal..
hehehe
Sentiasa dimanja oleh atuknya..
Anak kecil ini hanya sempat bersama atuknya sehingga berumur 6 thn je..
Sungguhpun begitu..
Anak kecil ini..
X de ramai kwn perempuan..
dia lebih gemar berkawan dengan lelaki..
Berbasikal, main guli, bola sepak, panjat pokok..
antara hobi2nya..
Melangkah ke alam persekolahan..
Kenakalannya masih x berubah..
Tapi kini..
dia mula mengenali ramai kawan2 perempuan..
sikapnya juga dah mula berubah..
Pergaulan dengan lelaki pon berkurangan..
Tak de maknanya..
Hahaha
Gayanya yg macam "tomboy"...
rambut pendek..sikap kasar..ramai kwn lelaki..
Hobinya masa sklh rendah...
Buli bdk lelaki..
Dikenali sebagai...
Tommy..
Hahaha..
Nama diambil sempena nama Power Rangers..

Melangkah ke alam sekolah menengah..
Dia mula berubah..
Menjadi seorang yang agak pendiam...
Ye lah tu..
Perangai masih gila2..
Masih x dpt berpisah dengan buku..
Tapi bukan ulat buku sgt pon..
Dilantik menjadi Pengawas Perpustakaan..
Memang idaman budak sorang ni..
Bergiat aktif di sekolah..
Meminati aktiviti kawad..
Sikap kasarnya masih x berubah..
Sungguhpun begitu..
Dia tetap menampilkan ciri2 muslimah..
Berbaju kurung..
Manis Bertudung..
Pantang dicabar rakan2..
Melangkah ke alam kolej..
Dia mula mengenakan kasut tumit tinggi..
Pakai baju kebaya (atas desakan ayah tercinta)
Dari hari ke hari..
Sikapnya mula berubah..
Menjadi seorang gadis yg dah pandai bersolek..
Hehehe
Cuma kenakalannya je..
Yg x berubah..
Masih mempunyai ramai kawan lelaki..

Aku kah Itu???
Hahaha

Friday, 17 July 2009

Rumahku dilanda banjir lagi

Sedey tol...
Ni last week punya citer
Ari sabtu yang lepas..
Eira sekeluarga pergi Kenduri kahwin kat Kulim..
Cuaca pagi tu biasa je..
Mendung..
Kitorang pon sempat gi rumah abang angkat eira..
Alih2..
Masa nak Gi rumah Cousin Eira..
Hujan turun dengan lebatnya..
Ayah pon amik keputusan nak singgah rumah mak sedara Eira..
Lagipun cousin eira tu de pesanan untuk family dia...
Dalam kerancakan bercerita tu..
Hujan makin lebat turun..
Aduyai..

Hati Eira memang dah x sedap..
Dok fikir..
Rumah mesti banjir punya..
Ya..
dan tekaan tu mmg tepat sekali..
Buka je pintu rumah..
Air dah takat buku lali..
Terpaksa buat keputusan..
Tumpang tido kat rumah sedara..
Coz kat umah nak jalan pon susah..
Huhuhu
Masuk kali ni...
Dah dekat 10x air masuk dalam rumah..
dah x tau nak wat camne lagi..
Tawakal je lah..

Saturday, 27 June 2009

You Raise Me Up

Assalamualaikum...
agak lama jugak x post something kat blog..
ni pon..
baru je baik dari demam..
dah lama nak tulis..
tapi x berkesempatan..
agak lewat rasanya nak ucapkan Selamat Hari Bapa..
tapi nak ucap gak...
hehehe
Selamat Hari Bapa Buat Ayahdaku..
Rahim Bin Salleh..
Semoga cepat sembuh dari demam..

Abah.. Ayah.. Abuya.. Walid.. Baba.. Bapak..
antara nama-nama panggilan kita untuk insan yang bergelar bapa..

Eira plak panggil bapa eira..
ayah..
Ayah eira ni seorang yg tegas..
Benda yg selalu dia akan cakap ialah..

DISIPLIN!!

Kekadang eira pon x paham gak..
ramai org ingat ayah ni bekas askar..
hehehe
pada hal ayah cuma seorang bekas buruh ukur je..

Eira memang rapat dgn ayah sejak kecil lagi..
Tapi..
Lepas ayah terlibat dalam kemalangan pada thn 2003...
hubungan kami agak renggang..
ayah pulak dah jadi makin tegas..
hehehe
Ayah selalu cakap..
Nak jaga anak perempuan ni mmg susah..
Tambah lak 2 orang anak perempuan kan..
Yang memang berbeza karektor..
Eira plak memang jenis berdikari n agak nakal..

Dulu..
time belajar..
bila balik cuti sem je..
ayah mesti check handphone..
memang asyik kena marah je..
mana taknya..
kalu dlm phonebook pnh nama bdk laki je..
hehehe

Walau apa pun..
ayah tetap ayah terbaik kat dunia..
Insyaallah..
segala pesanan ayah akan eira ingat selalu..

~You Raise Me Up~
When I am down and, oh my soul, so weary;
When troubles come and my heart burdened be;
Then, I am still and wait here in the silence,
Until you come and sit awhile with me.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up: To more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up: To more than I can be.

There is no life - no life without its hunger;
Each restless heart beats so imperfectly;
But when you come and I am filled with wonder,
Sometimes, I think I glimpse eternity.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up: To more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up, to walk on stormy seas;
I am strong, when I am on your shoulders;
You raise me up: To more than I can be.

Sunday, 7 June 2009

~Kem Motivasi~

Hari yang dinanti-nanti telah pun tiba. Awal pagi lagi, kelihatan bas sekolah telah menanti peserta-peserta kem. Azreen melangkah longlai ke arah kawan-kawannya. “Hai. Wassup Girls!” Tangan dihulur disambut mesra rakan-rakannya. Sape yang tak kenal dengan 4 orang sahabat yang gile-gile di dalam kelas, tapi cemerlang dalam peperiksaan. Atas kecemerlangan itu juga mereka semua terpilih untuk mengikuti kem ini. Tambahan pula, ini satu-satunya peluang mereka untuk mengenali lebih dekat dengan senior-senior pelajar tingkatan lima.

“Wei, apasal aku rasa macam semua pelajar perempuan pandang aku semacam je..” Azreen mula melahirkan rasa ketidakpuashatinya sebaik sahaja melabuhkan punggung di sebelah Ika.

“Ni semua pasal kes Sir Hakim ar. Dorang tu kan peminat setia dia. Aku rasa dorang semua tu tak puas hati dengan ko le Reen sebab sir kan rapat dengan ko.” Kata-kata Misya itu di sokong oleh teman-temannya yang lain.

Melangkah masuk ke dalam bas seperti melangkah kaki ke jurang yang dalam. Semua mata pelajar wanita tertumpu ke arah Azreen. Bahang kepanasan terasa menerpa ke pipi. Azreen masih berlagak biasa. Hati kecilnya berbisik, ‘Lantaklah apa diorang nak cakap. Yang penting aku tak de hati langsung dengan Sir Hakim tu.’

Setelah hampir 45 minit perjalanan, akhirnya sampai juga mereka ke tempat yang dituju. Teluk Resort, sebuah resort yang agak jauh dari Bandar, dikelilingi pantai yang indah dan hutan yang menghijau. Memang sesuai untuk melepaskan tension setelah penat belajar.

“Para peserta dikehendaki mendaftar di meja urusetia sekarang bagi mendapatkan kunci bilik masing-masing.” Kedengaran suara Puan Jamilah memecah hening suasana.

Azreen and the gang pantas berjalan ke arah meja urusetia. Tetiba je..
“Ops! Sori. Saya tak sengaja.” Terasa bahang panas menerpa ke pipi Azreen. Hatinya mengutuk, ‘Mamat ni memang nak kena ar. Sesuka hati dia je ambil gambar sampai terlanggar orang lak tu.’

“Awak ni jalan mata letak kat mana hah? Itu ar, asyik busy ambil gambar sampai orang pon awak langgar.” Azreen mula menempelak. Geram betul dia dengan mamat photographer yang tecegat di hadapannya sekarang.

Khairul Ikhwan hanya tersengih memandang gelagat Azreen. Sudah lama tak bertemu dengan orang yang paling dirinduinya itu, tetapi hasrat untuk bertegur sapa terpaksa dibatalkan. Dia ingin melihat sendiri bagaimana rupa Azreen setelah hampir 8 tahun tidak bertemu.

“Hello! Awak ni dah sampai London ke?” Azreen pantas menepuk tangannya dan terus berlalu meninggallkan Ikhwan.

“Bang, saya nak minta maaf bagi pihak adik saya tadi. Dia memang macam tu. Suka cakap lepas.” Azril pantas bersalaman dengan Ikhwan.

“Tak pe, bukan salah adik awak pun. Saya yang terlanggar dia tadi. Anyway, saya Ikhwan. Awak ni Azril kan?” Tangan mereka bertaut.

“Macam mana awak tahu nama saya?” Azril bertanya dengan nada pelik.

“Awak akan tahu juga nanti. Ok lah saya masuk bilik dulu.” Ikhwan terus berlalu meninggalkan Azril yang terpinga-pinga.

Hati Ikhwan berbunga riang. Permainan ini berjalan semakin lancer. Dia yakin akan dapat menakluki hati Azreen tidak lama lagi.

Di bilik, Azreen dan sahabat-sahabatnya meneliti jadual sepanjang kursus yang diberikan dalam fail masing-masing.

“Reen, kau rasa kita kena pecah dalam kumpulan ke?” Ika menepuk perlahan bahu Azreen yang sedang asyik mendengar lagu dari MP3.

“Entah le Ika. Mana ar aku tau. Bukan aku yang anjurkan Kursus Motivasi ni. Apa ark au ni. Aduyai…” Sengaja Azreen mengusik Ika. Sahabatnya yang sorang ni kadang-kadang memang lurus bendul sikit.

Usikan Azreen itu di sambut oleh deraian ketawa rakan-rakannya.

“Wei jom ar turun makan. Perut aku ni dah nyanyi lagu rock tau.” Misya mula mengeluh sambil memegang perutnya.

Serentak dengan itu, keempat-empat sahabat itu bergegas turun ke dewan makan.

“Hai sweetheart..” Azril menepuk lembut bahu adik kembar kesayangannya.

“Hai Ril. Dah lama ke ko turun?” Azreen pantas memaut lengan abangnya.
Tanpa disedari kelakuan mereka itu disaksikan oleh Ikhwan yang sememangya berdendam dengan Azril. Walaupun pada hakikatnya dia sedar akan hubungan mereka berdua itu.

~Syurga Cinta~

Assalamualaikum..
Lama tol menyepi..
Bukannya pe..
X de masa nak on9..
Maklumlah sejak bergelar penganggur..
Hehehe
Bz tlg mak n ayah niaga..
Bila blk umah..
Dah letih..
Huhuhu
Tapi dalam pada tu..
Sempat gak ar gi tengok wayang..
Cite Syurga Cinta..

Filem ni gandingan hebat Awal Ashaari (Pelakon kesukaan mak),Heliza AF 5 n Hadziq..

Memang bez ar citer ni..
Ada unsur keagamaan selain pd unsur cinta..
X rugi ar tgk cite ni..
Jalan citer dia pon menarik..
Ada gak unsur kelakar
Yang x beznya..
Sambutan x begitu menggalakkan..
Ade berapa kerat je org yg tgk..
Huhuhu
Tapi bagi eira..
Cite ni mmg lain dr yg len..
Sesuai ditonton utk pasangan bercinta..
Hehehe
Thanx 2 Abg Mas yg dok promote filem ni kt Eira..

Monday, 25 May 2009

Kursus BLS Siri 2/2009

Assalamualaikum...
Agak lama jugak x post apa2 kat blog ni..
Bz memanjang sekarang..
Ni pon baru je balik dari kursus kat Bangi..
Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar
Terkejut gak masa dapat panggilan dr JPA G'town..
4 org je yg terpilih untuk mengikuti kursus..
and i am the luckiest person??
owh no...
nasib baik kak iza ada..
kalu x..
mmg sunyi..
dapat laks kenal ngan 2 org adik2..
Azri n Azfar..
korang mmg adik2 yang baik..
hehehe
First time kursus luar dari Penang...
Memang best..
Tapi penat nak sampai Alpha Bangi..
1st time sampai..
memang gempaq gak Alpha ni..
bilik dia pon ada aircond..
mmg selesa


Sempat le berkenal-kenalan dengan peserta2 negeri lain..
Ada yang dtg dari Perlis, Pahang, Terengganu, Kelantan n Melaka...
Majoriti peserta kebanyakan dari Klante..
Untuk Kursus BLS..
Ade seramai 27 orang peserta..
Bermacam-macam ragam yg ado..
Jurulatih pon sume best2..
Tuan Apai... Tuan Nathan... Pn Nora.. Tuan Suratno.. Puan Rasyidah.. En Aswad..
"Satu untuk Semua.. Sorang salah..sume kena.."
Disiplin memang ketat..
Dari 4 bersaudara..
kami telah dipecah-pecahkan..
Eira ditempatkan dalam kumpulan 5...
Sekumpulan dengan Kak Aklima (T'ganu), Abg Mas(Taiping), Abg Lan (Perlis) n Liza Klang)..
Group Kitorang ni diteraju oleh Kak Aklima..
Pelangi..
Itulah nama group Kitorang..
Nama ni dibagi oleh abang Mas..
Dengan alasan..
Pelangi ni cuma muncul sekali sekala je..
So kitorang akan kasi Gegar!!!
Seronok ddk dlm group ni..
macam dh kenal lama...
sume peserta kursus mcm bersaudara..
sblm mak kelas, sume kena beratur n kawad..
Thanx to pihak pengurusan..
Sebab sudi bawa kitorang sune outing..
kat Alamanda Putrajaya..
Sempat ar gak cuci2 mata tgk barang2..
Padahal cuma beli stokin je..
Takut budget lari..
hehehe..
Lagi pon dlm kepala..
asyik ingat exam je..
huhuhu
Malam Jumaat lak..
Ada ceramah dari Ustaz Ilham Jawi..
Memang pecah perut...
Kurang sikit stress nk hadap exam esok..
Alhamdulillah...
dapat gak wat exam..
walaupun kebanyakannya main hentam je..
Hopefully..
Eira lulus Kursus kali ni..
Insyaallah..
Bertolak balik ke Penang, Jumaat jam 5 ptg..
Tapi x de sape lak kat umah..
Coz family sume gi Rombongan..
Terpaksa le jadi anak pelarian jap..
Nasib baik ade yang sudi menumpangkan diri ini..
Thanx 2 kak iza, kak ina n abg wan..
sudi tumpangkan eira..
Jasamu akan ku kenang..
Lom sempat nak rehat..
ari ahad dah kena gi Kejohanan sukan JPAM Penang..
Ingatkan jadi penyokong je..
Rupanya x..
Kena jadi urusetia untuk Pertandingan Bola Jaring..
x sempat nk tgk perlawanan lain..
Kena jaga masa je..
dari kol 9 pagi smpai le kol 4 ptg..
huhuhu..
Tapi memang berbaloi..
sebab dapat t-shit n menang cabutan bertuah..
Ok lah tu..
Thanx again wat sume yg terlibat dalam kursus BLS siri 2/2009 kat Alpha Bangi..


Wednesday, 22 April 2009

~22 April 2009~

Dear My Blog..
Hari ni masuk hari ketiga eira memulakan tugas baru..
Susahnya nak jadi seorang pendidik ni..
Melayan kerenah pelajar-pelajar cilik..
Yang comey2 belaka..
Tetapi nakal yang amat..
hehehe
Memang penat bila ngajar..
Especially bile nak melayan org yang byk ckp..
mcm irfan @ papan
memang x berhenti bercakap..
sampai eira hampir kehilangan suara dibuatnya..
alih2 majuk lak budak ni..
Ecah lak..
suke sgt pukul bdk2 lain..
pada hal..
dia yang paling kecik skali..
hmmm..
mcm2 ada...

Kak gas...
sori sgt..
x dpt nk ckp pjg td...
line x brapa clear ar..
Hopefully esok lebih baik dr hari ini..
Insyaallah..

Monday, 20 April 2009

Dear My Blog...

Assalamualaikum...
Dear my blog..
agak lama rasanya x mencoretkan sesuatu pd blog..
rindu lak rasanya..
hehehe
bz ckit kebelakangan ni..
sejak berhenti keje..
eira bz tlg mak n ayah niaga..
pas tu tiap2 minggu..
bz ngan lthn jpa..
rase cm dah rapat sgt ngan geng2 jpa ni..
Berkenalan lak ngan bdk2 siri 2 masa lthn luar kat teluk bayu..
Korang sume mmg bez..
Tak kering gusi bila ddk ngan aizat..
ko ni mmg gile ar aizat..
apa2 pon..
thanx sesangat..
sebab menceriakan keadaan..
Kalu x de dak aizat ni..
memang sunyi je..
hehehe
Baru je hbs lthn smlm..
x ramai lak yang dtg..
yang beznya..
dpt naik trak..
thanx 2 Tuan Ghafur..
Kelas tuan mmg bez..

Rindu ar kat teman2 chat..
dah lama x on9 ngan korang sume..
Kak gas, siz, arm, aini, mysifa..
n ramai lagi..
sori erk kalu nama anda x tersenarai..
hehehe
Hari ni..
Hari pertama aku di tempat keje baru..
Tapi orgnya sume lama..
tmpt je baru..
hehehe
Thanx kak ilah..
sudi terima eira keje blk..
Walaupun selepas 5 thn..
Kerjaya sebagai guru tadika..
memang mencabar..
dengan kerenah pelajar yang comey2..
sempat gak interview beberapa org pelajar..
hehehe
antara yang eira ingat..
najmi(pendiam), ain(mcm mama dia..byk ckp), syaza(pon byk ckp gak), widad, nasya(yang kuat nangis), irfan(comey), iman, haikel, ifa, darwis...
hmmm..
ade ramai lagi..
tapi x ingat..
hehehe(sori..)
Hopefully..
esok akan berjalan dgn lebih lancar..
Insyaallah..

Friday, 27 March 2009

~Sir Hakim~

Suasana kelas yang hingar bingar seperti pasar malam, tiba-tiba sunyi sepi apabila Sir Hakim melangkah kaki masuk ke kelas.
Semua mata terarah ke bawah meja, seolah-olah itulah papan hitam. Tiada seorang pon yang berani mengangkat muka menghadap cikgu yang seperti singa kelaparan itu.
“Azreen, dah siap latihan yang saya bagi semalam?”Mata Sir Hakim terarah kea rah Azreen.
“Yes Sir.”
“Ok. Bagus kelas. Serahkan semua buku anda. Hari ini kita nak buat perbincangan mengenai Kem mMotivasi yang akan diadakan pada hari Jumaat ini. Awak semua dah dapatkan surat kebenaran waris masing-masing?”
“Dah Sir!” Kedengaran kesemua pelajar kelas 3 Bestari menjawab serentak.
“Ok. Azreen, awak tolog kutip semua borang kebenaran waris dari kawan-kawan awak.”
Azreen pantas bangun dah memulakan tugasnya. Dalam hatinya terdetik, “Apsal Sir ni asyik panggil nama aku je.Tension tol!”
“Ini Sir, borangnya.”Azreen pantas meletakkan borang-borang itu di atas meja guru dan terus berlalu.
“Ok terima kasih.”
“Reen, aku rase Sir Hakim tu suka kat hang la wei,” Misya yang duduk di meja belakang mula mengusiknya.
“Tak de maknanya Misya..”Ujar Azreen sambil mengeleng-gelengkan kepalanya. Sir Hakim, guru muda yang menjadi kegilaan ramai pelajar di sekolah. Samapi cikgu yang dah kahwin pun masih lagi nak menggatal. Pelik betul.

Pulang je dari sekolah, Azreen pantas memasukkan baju-baju yang sudah dilipat ke dalam beg.

“Reen..”.Tetiba je terjengul Azril di pintu biliknya.
“Yap! De pe?Ni mesti nak minta tolong orang ni”
“Pandainya…Nak minta tolong kemaskan barang..”
“Ok. Mana barang-barangnya?”
“Kat dalam bilik Ril le sayang..” Azril membalas sambil mengeyitkan matanya.
Azreen pantas berlalu menuju ke bilik saudara kembarnya. ‘Mamat ni kalau nak minta tolong, memang pandai mengayat.’Areen tersenyum sambil mengeleng-gelengkan kepala dengan keletah kembarnya.

“Reen, Ril tengok kan Sir Hakim tu cam suke kat Reen je?” Azril mula mencucuk jarum dengan soalan-soalan mautnya.

“Mana ada ar Ril. Kang cikgu tu ramai peminat. Pening kepala aku tau tak. Sume budak-budak perempuan pandang semacam je tadi. Banyak lagi ke baju yang ko nak bawa ni? Macam nak pergi seminggu je..” Dengan pantas, tangan Azril mencubit lengan kiri adiknya.

“Sakit ar Ril..”Azreen mengaduh kesakitan sambil menggosok-gosok lenganya.
“Ha. Tau pon sakit. Aku lagi ar sakit hati dengar cikgu-cikgu cerita pasal kau dengan Sir Hakim. Betul ke kau tak de apa-apa dengan Sir Hakim tu?” Azril masih lagi mengutarakan soalan yang sama.

“Ya Allah..Betul la. Reen tak de apa-apa dengan Sir Hakim tu. Jumpa dia face to face pon tak pernah tau! Dah le. Kalau tak de apa-apa lagi, Reen nak balik bilik.” Suara Azreen sedikit keras. Geram degan sikap saudara kembarnya. Azreen terus berlalu meninggalkan Azril.

Tuesday, 24 March 2009

~Kursus Asas JPA Siri 1/2009

Assalamualaikum...
Dah lama x update blog..
Agak bz ckit sejak kebelakangan ni..
Nak story ckit pasal Kursus yang baru Eaira hadiri..
Kursus Asas JPA Siri 1/2009..
Dah lama tunggu nk msk JPA..
Akhirnya tercapai gak..

Hari pertama sesi..
Masuk je ke Pjbt JPA..
Kedatangan eira disambut oleh 2 pasangan merpati sejoli..
hehehe
Berkenalan dengan 2 Indian Girls yg comey2
cam pelakon cite Bollywood..
Tamila n Eswary..
Kol 5...
Kitorang diberi pinjam Full Uniform baju no 4..
Dan diberi T-shirt JPA..
Malam tu..
Sesi Perkenalan dengan pegawai2..
1st bdk laki yg tegur Eira..
Alif Aizat..
Tetiba je nk mrh org..
kan dah kena sound..
Sori erk Brother..
hehehe
Terpaksa bersengkang mata menjahit butang baju no. 4..
Saiznya mmg terlampau besar..
Ari Pertama tido kol 2.30 pagi..

Ari kedua...
Bangun kol 5.00 pagi..
Lps solat..
kena turun ke dataran untuk sesi naik bendera..
Lepas sarapan..
Kitorang sume di bawa naik trak ke Kem Wataniah..
memang bez naik trak..
walaupun cume 9 org perempuan je..
Eira diletakkan dalm group bwh jagaan Kprl Hizer..
Tiap2 ari ade latihan kawad..

memang letih..
tapi seronok..
blk ke pusat lthn..
masuk kelas lak..
mata pon ngantuk ar..
Petang ari kedua tu..
Sepatutnya kitorang sume gi mendaki Bukit Bendera..
Tapi apakan daya..
Takdir dah menentukan..
Hujan turun dengan lebatnya..
Program Pendakian terpaksa dibatalkan..
huhuhu..
memang sedey..
sbb dh excited..
Malam 2..
skali lg..
kami dibawa naik trak..
Ke Masjid Negeri Pulau Pinang..
Untuk menunaikan Solat Maghrib n Isya'
Memang riuh rendah ar dlm trek..
dgn kehadiran pelatih lelaki..
yg mmg gile2..
x kering gusi dibuatnya..
apa2 pon korang mmg Reput!!!
hehehe
The bez Series in 2009..

Ari Ketiga..
Berjalan sepert biase..

Ari Keempat..
Naik trak lg..
Ke Taman Belia..
Eira jln kaki je ngan Kak Mas..
Malas nak lari..
Sempat gak berkenlan ngan jurulatih..
Thanx 4 ur Support..
Balik dr Taman Belia...
Terus berlatih untuk Majlis Penutup..
Pas2 kena s2dy lak untuk ujian..
huhuhu
Alhamdulillah..
segala-galanya berjalan dgn lancar..
sampai le ari terkahir...
Miss u Guyz..
~Kak Mas~ ~Kak Iza~ ~Shu~ ~Aim~ ~Kak Nana~ ~Kak Ayu~ ~Tamila~ ~Eswary~ n sume bdk lelaki..
Sori ramai sgt..
x dpt ingat nama korang..
Kak iza..
Sori sesangat..
terpaksa berlakon masa 2..

hopefully..
Kita akan bertemu lagi




Tuesday, 3 March 2009

~1/3/2009~

Melangkah kaki ke bulan Mac di tahun baru..
Macam2 perubahan yang berlaku..
Keje semakin bertambah..
S2dent pon semakin ramai..
memang penat sgt..
melayan kerenah s2dent yg berbeza setiap ari..
ditambah dengan keje yg semakin bertimbun..
huhuhu
Hari Ahad ari tu..
Sempat gak hadiri sesi temuduga untuk JPA..
Alhamdulillah..
dapat gak menjalani temuduga dengan lancar...
Kalau de rezeki..
Teringin sgt nk jadi sukarelawan JPA..

Lepas interview..
sempat ar menonton perlawanan mini moto GP..
memang gempaq ar...
bila tengok adik2 yg kecik2 ni bawa motor..
comey2 lak tu..
apa2 pon..
tahniah kt adik yg menang 2..
apa ntah nama dia..
dh lupa lak..
anak mat saleh 2..
hehehe
Pas tgk race motor..
isi lak perut ngan nasi Beriyani..
memang terangkat ar..
Then..
Ayah beria-ria ajak gi jln Van Of Temple..
Ramai kata..
kawasan ni agak keras sikit..
Eira mmg dh lm teringin nk jln kt c2..
akhirnya tercapai gak..
hehehe..
Memang letih ar..
asyik dok dlm kereta je..
Sementara nak tunggu adik blk keje..
Sempat ar lepak2 kt Pdg Kota..
Memang bez..
Angin pantai ni..
Menenangkan hati Eira..
Rase cm nk terbang pon ade..
hehehe
dapat gak realese kan tensen..
Cukuplah catatan utk kali ni..
Jari dh lenguh menaip..
hehehe

Friday, 27 February 2009

~Penat~

Assalamualaikum...
Agak lama gak eira x update n masuk blog sendiri
hehehe
memang bz tol skrg ni..
Keje semakin bertambah..
S2dent pon bertambah ramai..
Alhamdulillah..
Tapi penat ckit..
Setiap ari sibuk mengajar..
Semalam..
Tok sedara Eira..
yg Eira panggil Tok Unggai..
Telah kembali ke Rahmatullah..
Dan jenazahnya telah selamat dikebumikan..
Semoga Rohnya ditempatkan di kalangan orang yg Soleh..
Amin..

Ari ni..
Eira dapat 3 orang s2dent baru..
Semua nak mulakan kelas esok..
Memag bz ar esok..
Huhuhu
Dah le keseorangan..
The only Girl in Office..
Nasib baik x kena buli..
Sampai Eira rase rapat sgt..
ngan Amir n Wan..
U Guys memang bez..
Hopefully..
Sesi pengajaran esok akan berjalan dengan lancar..
Insyaallah..

Tuesday, 10 February 2009

~Apa Itu Valentine~

Saban Tahun Hari Kekasih atau lebih dikenali sebagai Valentine's Day disambut oleh sebilangan besar umat manusia di muka bumi ini.


Eira baru je baca kisah tentang Valentine's Day ni dari Majalah Mastika keluaran Februari 2009..


Jom kita tengok beberapa Fakta menarik mengenai Valentine's Day ni..


  • Dianggarkan satu bilion kad Valentine dikirim di seluruh dunia setiap tahun.
    Tanpa di sedari Valentines Day merupakan perayaan kedua tertinggi bagi pengiriman kad perayaan selepas Krismas
  • Kira-kira 85% Kad Valentine dibeli oleh Kaum Wanita
  • Dianggarkan sekurang-kurangnya 110 Juta kuntuman Ros , kebanyakan ros Merah dijual pada Hari Valentine
  • Kajian mendapati, 73% pembeli bunga sempena Valentine's Day adalah lelaki
  • Dianggarkan 3% daripada individu yang memiliki haiwan peliharaan akan memberi haiwan kesayangan mereka sebagai hadiah Valentine
  • Alexander Graham Bell telah memfailkan patern pertama telfon beliau pada 14 Februari 1876
  • Warna tema bagi Hari Valentine ialah Merah, Merah Jambu dan Putih. Merah Jambu melambangkan Kehalusan. Merah pula simbol Kehangatan, Perasaan dan Hati (Cinta). Putih pula melambangkan ketulenan dan kepercayaan iaitu 2 hati yang saling mempercayai
  • Bilangan Kuntum Bunga Ros bagi setiap jambak juga diambil kira. Sekuntum bermaksud "Kau satu-satunya kekasihku". 11 kuntum bermaksud "Kau kesukaanku". 99 kuntum pula membawa maksud "Cintakan awak untuk selamanya". 1008 kuntum, "Kahwini aku"


    Dari mana sebenarnya muncul Hari Valentine ni??
    Pendapat 1 ~ Perkataan Valentine diambil sempena nama seorang Paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella di Sepanyol iaitu, Saint Valentine. Beliau disayangi kerana telah berjaya menumpaskan Kerajaan Islam di Cardova, Sepanyol pada 14 Februari 270 Masehi.

    Pendapat 2 ~ Berasal daripada Pesta sambutan kaum Rome Kuno yang dipanggil Lupercalia. Lupercalia adalah upacara menyucikan diri yang diadakan pada 14 februari. pada hari itu, merekan menyembah Dewi Cinta iaitu Juno Februata. Pada sebelah malamnya, nama gadis2 akan diletakkan di dalam bekas. Kemudian, setiap pemuda akan mencabut nama gadis secara rawak. Gadis itu akan menjadi pasangan hiburan seksnya selama setahun.

    Pendapat 3 ~ Dikaitkan dengan kematian Paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rome yang bernama Claudius II. St. Valentine telah dijatuhkan hukuman bunuh kerana melanggar perintah Raja untuk membatalkan semua perkahwinan keraan rome terlibat dalam peperangan. Semasa di penjara, St. Valentine telah jatuh hati dengan anak salah seorang pegawai. Sebelum dibunh, beliau sempat menulis sepucuk surat yang bertandatangan "From your Valentine"

    Pendapat 4 ~ Diambil dari nama seorang Paderi, St. Valentine semasa pemerintahan Ratu Isabella dari sepanyol. St. Valentine dihukum penjara kerana keinginannya untuk berkahwi dengan pasangannya dari pengamal Protestan. ratu Isabella kemudian menetapkan 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St. Valentine.

    Apa pula pendapat kita sebagai Umat Islam??
    Wajarkah kita meraikan Hari Valentine ni??
    Bagi eira..
    Tak perlu ade Hari kekasih..
    Jika kita mencintai seseorang..
    Cintailah dia kerana Allah..
    Pasti hubungan cinta itu akan diberkati..

Saturday, 7 February 2009

BZ Memanjang

Assalamualaikum w.b.t.
Agak lama rasenya eira x update blog ni..
Bz tol skrg ni..
S2dent semakin bertambah..
Keje pon makin bertambah lah..
Memang pening n tensen fikir pasal s2dent ni..
Bermacam-macam kerenah dapat dilihat..
Tapi..
Kerja mesti diteruskan..
Ini je lah sumber rezeki Eira sekarang..

Nak bantu family..
Kereta ayah kena dibaiki..
Rumah lagi..
Bayaran pinjaman PTPTN..
Aduyai..
Banyak lak bil yg nk kena settlekan..
Semoga segala-galanya dapat dibayar..
Hopefully semua masalah dan keje dapat diselesaikan dengan sempurna..
Insyaallah...
Macam-macam nak kena fikir sekarang..
Kesihatan mak n ayah perlu dijaga..
Kalau bleh..
Eira x mau ayah n mak niaga dah..
Tapi..
Nak wat cam ne..
Sumber kewangan masih x mencukupi..
Terpaksalah melupakan hasrat untuk menyambung pengajian buat sementara waktu..
Keluarga perlu diutamakan..
Hopefully kehidupan Eira n keluarga bertambah baik..
Insyaallah...

Sunday, 1 February 2009

~Tentang Seseorang 2~

Assalamualaikum...
Untuk catatan kali ni..
Eira nak sambung Rahsia Personaliti seseorang lagi..
Jom bermula..
Rahsia di sebalik tarikh lahir..
Bagi mereka yang lahir pada..
7hb, 16hb, 25hb dalam mana-mana bulan..
Anda adalah pemegang no. 7..
ciri-cirinya adalah..

~mempunyai daya tarikan kpd sesiapa sahaja~
~seorang yg realistic, yakin dan gembira~
~seorang yg genius dlm bidang pendidikan, muzik, seni dan nyanyian~
~mempunyai masalah sikap iaitu panas baran~
~byk melakukan pengorbanan utk keluarga~
~meletakkan keluarga di tempat yg tinggi.sekali sehingga kadang2 mengabaikan kebahagiaan diri sendiri~
~dilahirkan utk memberi sumbangan kpd dunia ini~

Aisey...
Banyak gak persamaan ni..

Eira...
~daya tarikan yg mcm mana erk..(fikir2)~
~yap..keyakinan penting dlm kehidupan ini..gembiralah selalu..~
~hmmm..geniuslah sgt..hehehehe~
~tengah berusaha membendung sikap buruk ini..Insyaallah..~
~ye..~
~Family 1st..pas tu br fikir psl diri sendiri..~
~Insyaallah..selagi sumbangan ini diperlukan..eira akan terus menyumbang..~
Ni ade lagi satu..
Rahsia personaliti melalui tarikh lahir..
selepas dicampur..
eira dapat no. 2..
jom kita tengok..
ade persamaan ke tak..

No. 2 ni dikaitkan sebagai PENDAMAI..

- Dilahirkan sebagai diplomat.
~hmm..no komen..~

- Mereka selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri.
~ Yap..ni memang sikap eira..selalu fikir pasal org lain..sehingga mengabaikan perasaan sendiri..~
- Secara semulajadi sangat analitikal dan suka mengikut gerak hati.
~Yap..eira percaya dengan gerak hati eira..~
- Mereka tidak suka bersendirian.
~Yap..eira gemar bersahabat..~

-Persahabatan adalah penting buat mereka dan berupaya mendorong mereka untuk berjaya di dalam hidup; tetapi mereka sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi.
~Persahabatan memang penting..~

- Golongan ini secara semulajadi adalah pemalu, mereka patut belajar untuk meningkatkan nilai kendiri (self esteem) dan meluahkan perasaan secara terbuka tanpa berselindung.
~Pemalu ke??(yang ni x brapa tepat sgt..tapi sikap malu perlu ade pd setiap perempuan.. takkan perigi nak cari timba kot..hehehe~

Monday, 26 January 2009

~Tentang Seseorang 1~

Tak tau sebenarnya nak tulis ttg pe..
Tengah2 dok fikir 2..
tetiba terasa nak tengok..
bagaimana le agaknya rahsia-rahsia peribadi seseorang..
melalui tarik lahir, nama dan lain2..
eira excited nak tgk..
sama ke x sume ni dengan peribadi eira..
Jom bermula...

Rahsia Peribadi melalui Bulan Islam..
Zulkaedah..
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia terlalu banyak berfikir, sifat ini akan membuahkan hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana terlalu banyak berfikir, dia kadangkala menjadi keliru. Seharusnya dia bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang memuaskan.

Eira..
Bukan seorang yang pendiam..
Takutnya..
Eira nak berubah dari jahat ke baik ar..
bukan dari baik ke jahat..
huhuhu
Banyak Berfikir??
Agaknyalah..
hehehe

Rahsia mengikut Bulan Kelahiran..

Julai..

  • Sangat seronok didamping
  • Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki
  • Agak pendiam kecuali dirangsang
  • Ada harga dan maruah diri
  • Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan
  • Mudah dipujuk dan bercakap lurus
  • Sangat menjaga hati orang lain
  • Sangat peramah
  • Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya
  • berjiwa sentimental
  • jarang berdendam
  • mudah memaafkan tapi sukar melupakan
  • tidak suka benda remeh-temeh
  • membimbing cara fizikal dan mental
  • sgt peka, caring dan mengasihi serta penyayang
  • layanan yg serupa dgn semua orang
  • tinggi daya simpati
  • pemerhatian yg tajam
  • suka menilai org lain dgn pemerhatian
  • mudah dan rajin belajar
  • suka muhasabah diri
  • suka megenangkan peristiwa atau kawan lama
  • suka mendiamkan diri
  • suka duduk dirumah
  • suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
  • tak agresif kecuali terpaksa
  • lemah dari segi kesihatan perut
  • mudah gemuk kawal tak kawal diet
  • minta disayangi
  • mudah terluka hati tapi lambat pulih
  • terlalu mengambil berat
  • rajin dalam membuat kerja


Eira..Alamak!! Banyak gak persamaan ni..

  • Ye betul..
  • Agak perahsia gak orangnya..hehehe
  • Bukan pendiam
  • Yap..harga diri & maruah memang perlu dijaga..
  • Yap..
  • Ya betul..
  • Ya betul..
  • Memang peramah..
  • Hmmm..
  • Kekadang 2 sentimental le jugak..hehehe
  • x suke berdendam..
  • mmg senang nak maafkan org..tapi...sshnya nk lupakan..huhuhu
  • yap..
  • x berapa paham..
  • Ye kot..
  • Yap..x de krg n x de yg lebih..
  • Yap..
  • Pemerhatain mungkin..tapi bukan penglihatan..huhuhu
  • Ye betul..dari mata 2run ke hati..hehehehe
  • Ye..eira mmg suke belajar benda baru..
  • Ye selalu memuhasabahkan diri..
  • Selalu sangat buat benda ni..
  • Hmmm..kadang2..kalu tgh fikir sesuatu..
  • Yap..jarang sgt keluar..kalau keluar pon..dgn family je lah..
  • hmm..x brapa tepat..eira suke berkawan..
  • hmm..ye kot..
  • Yap..gastrik..
  • Agaknya lah..kena diet lagi ni nmpknya..hehehe
  • Sape yg x nak disayangi..
  • hmmm
  • Ye..
  • Yap..


Hmmm
Banyak tol persamaan ni..
2 be continued..

3~Pertemuan Pertama~

“Along, Reen nak cakap sikit ar..” Azreen menyapa lembut abang sulongnya.
“Amboi..sejak bila Reen jadi sopan ni..Reen tak sihat ke?”Azrul pantas meletakkan tangan di dahi adik bongsunya.
“Tak sihat sebab surat ni along..” Surat di tangan Azrren sudah beralih tangan.
“Sape la peminat misteri ni..Ril, ko kenal ke sape peminat Reen ni?”
“Entah ar along..Pelik..Ada gak orang yang minat kat minah brutal ni..”Serentak itu sebiji bantal dibaling tepat ke arah Azril.
“Pergi je jumpa peminat misteri tu. Tengok dulu orang dia macam mana.”
“Okies..Thanks along..”
‘Nampaknya along dah bagi green light. Boleh le aku gi jumpa peminat misteri tu.’ Getus hati kecil Azreen.

Sebaik saja melangkah masuk ke dalam kelas, kelibat Ika, jiran sebelah Azreen kelihatan tersengih menunjukkan barisan giginya.

“Oi Ika..apsal ko sengih-sengih cam kerang busuk ni? Nape ko tak hadir kelas semalam?” Soalan bernilai RM 10 Juta itu terus ditanyakan.

“Ala..aku sakit perut ar semalam.” Ika memberi alasan. Entah berapa ribu kali, alasan yang sama juga kedengaran di gegendang telinga Azreen.

“Apa-apa je lah cik Ika oi..Janji kau tak kantoi PMR dah ar..” Azreen menepuk lembut bahu Ika yang masih tersengih memandangnya.

Misya dan Anis baru je melangkah masuk ke kelas sewaktu loceng pertama dibunyikan.
“Alahai..Tak sempat nak rehat kejap.” Rungut Anis sambil meletakkan begnya.
“Sape suruh korang datang lambat. Dah ar jom beratur kat tepi kelas.”

Kelas Bahasa Inggeris yang diajar Sir Hakim berjalan lancer. Tidak kedengaran langsung suara-suara sumbang. Masing-masing diam seribu bahasa.
“Sebelum saya menamatkan sesi pembelajaran untuk hari ni, di tangan saya ade senarai nama pelajar yang telah terpilih untuk mengikuti kem motivasi.Saya akan edarkan borang kebenaran waris kepada pelajar yang terpilih. Pastikan awak hantar semula borang sebelum hari Jumaat. Faham kelas!” Suara Sir Hakim

Sesi persekolahan di rasakan panjang, tambahan pula petang ni Azreen terpaksa menghadiri aktiviti kokurikulum. Usai kelas, Azreen dan teman rapatnya bergegas ke kantin sekolah. Perut yang mendendangkan lagu rock itu perlu diisi.

Perbincangan di antara ahli Kadet Remaja Sekolah berjalan dengan lancar. Azreen dilantik menjadi bendahari Persatuan. Tahun ini sahaja, dia telah memegang empat jawatan bendahari bagi Pengawas Perpustakaan, Persatuan Sains dan Matematik, Bendahari kelas dan yang terakhir Kadet Remaja Sekolah. Fikirannya rungsing memirkan jawatan-jawatan ini. Mampukah dia mengendalikan jawatan-jawatan ini dengan sebaiknya?

Tepat jam 5 petang, Azreen melangkah longlai ke tepi padang. Kelibat Azril dicari.

“Oi cik adik, dok cari sape tu?” Sapaan Azril mematikan pencarian Azreen.

“Cari Ril la. Ingatkan dok berlatih lagi. Jom balik..”Tangan Azril lantas dicapai.

Kalau dilihat dari perlakuan mereka berdua, mungkin ramai yang menyifatkan mereka ini pasangan kekasih, merpati sejoli. Pada hal hakikatnya mereka pasangan kembar yang sukar dipisahkan.

Ayunan kaki dilangkahkan ke tempat letak basikal. Kelihatan seorang budak lelaki memerhatikan gelagat mereka dari jauh. Perasaan marah yang tidak dapat dibendung membuatkan Hariz hampir melepaskan penumbuknya ke muka Azril, tapi sempat dihalang oleh Azreen.

“Wei..Apa ni? Gila ke?” Jerit Azreen sambil tangannya pantas mencengkam T-shirt yang di pakai Hariz.

“Memang aku gila! Aku gilakan kau Azreen. Aku yang hantar surat kat kau. Aku memang tak sangka, kau ni tak ubah macam perempuan murahan. Sanggup berkepit-kepit dengan lelaki, kat dalam kawasan sekolah pulak tu!” Tiang di sebelah di tending kuat dan Hariz terus berlalu meninggalkan mereka berdua.

“Dahlah jom kita balik.”Azril pantas membuka kunci basikalnya.

Azreen terus mengikut kelibat abangya dari belakang. Otaknya ligat memikirkan kejadian yang baru berlaku tadi.

Friday, 23 January 2009

~Bznya sekarang..~

Assalamualaikum...
Agak lama gak menyepikan diri..
Kini eira kembali..
hehehe
BZ sesangat skrg ni..
s2dent semakin bertambah setiap hari..
memang penat...
nak kena ajar ramai s2dent yg berbeza subjek..
huhuhu
tapi apakan daya..
dah memang tanggungjawab..
ada kalanya sampai tensen dibuatnya..
Yang beznya Januari ni..
dapat sorang staff baru..
Kak Fiza yg comey..
hehehe
n 2 org s2dent praktikal yg sekepala ngan eira..
Mas n Wan..

So..
x lah boring sgt..
selain 2...
kesihatan dh semakin sihat..
dapat 2 org lagi anak sedara lelaki..
x sabar nk jumpa baby ni..
Muhammad Rayyan Iskandar..
Rase cm nk 2run kl je skrg..
tapi x dpt gi lagi..
huhuhu
Smlm tgk Puaka Niyang Rapik..
Bez sgt..
X sangka skrg..
Banyak lak cite hantu kt Malaysia skrg..
Apa2 pon cite hantu mmg favourite eira..
x penah missed tgk..
Hmmm
dh x tau nk tulis pe lg..
sampai sini je..
cow sin chi..

Thursday, 15 January 2009

~Pejamkan Mata~

Pertama kali dengar lagu ni..
Masa tonton filem 9 September Time babak akhir..
Nia lari pergi apartmen Kogi..
Pas tu..
Dia tengok lukisan yg Kogi lukis..
Kat dinding..
Gambar pasangan kekasih duduk kat tepi pantai..
Best gak dgr melodi lagu ni..
Ditambah pula..
Bait-bait indah lirik dia..
Menyentuh kalbu siot..
Jom kita dengar sama2..
Sambil feel..
hehehehe


Pejamkan Mata - Ronnie

Ku pejamkan mata
Kau hadir di sisi
Bisik mesra darimu
Menyemai kasihku

Bahagiakan dirimu
Agar bisa ku senyum
Pejamkanlah matamu
Ku pasti di sisi

Untuk dikau kasih
Ku curahkan cinta suci
Yang tak mungkin terpadam
Akan terus membara

Bahagiakan dirimu
Di saat ku tersenyum
Pejamkanlah matamu
Jika rindukan wajahku
Janji ku kepadamu
Aku pasti di sisi

Merintih dalam jiwa
Pergiku tak kembali
Berpisah jua kita
Tak bisa ku ingkari

Sehati dan sejiwa
Kita telah berjanji
Pejamkanlah matamu
Ku pasti di sisi

Untuk dikau kasih
Ku curahkan cinta suci
Yang tak mungkin terpadam
Akan terus membara

Bahagiakan dirimu
Bisa aku tersenyum
Pejamkanlah matamu
Jika rindukan wajahku

Janji ku kepadamu
Aku pasti di sisi
Bahagiakan dirimu
Di saat ku tersenyum

Satukanlah dirimu
Dengan takdir jodohmu
Pejamkanlah matamu
Jika rindukan wajahku
Janji ku kepadamu
Aku pasti di sisi




Ronnie..

OST 9 September..

Wednesday, 14 January 2009

~Cinta Nan Indah~

Cinta itu indah sekiranya Allah menjadi matlamat..
Allah tidak memberi kita hak melainkan untuk menyayangi sesama kita..
"Aku menyintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu"

"Ya Allah, Ya Tuhanku..
Kurniakanlah aku seseorang yang aku perlu, bukan seseorang yang aku mahu.
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu..
Jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku padaMu.
Ya Allah, Ya tuhanku..
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu..

Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling hatiku padaMu..
Rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu..

Ya Allah..
Jagalah kenikmatan mencintai kekasihMu agar tidak melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu..
Jagalah rinduku padanya, agar tidak lalai aku merindukan syurgaMu..

Ya Allah..Ya Tuhanku..
Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa.."

~Dah Beransur Sembuh~

Assalamualaikum w.b.t...
lama gak rasenya eira x menulis kt blog ni..
agak bz dgn keje
s2dent dh bertambah..
keje pon bertambah le..
huhuhu
Dalam dok sibuk2 keje tu..
Allah menguji keimanan eira..
diserang demam..
sehingga menyebabkan tekanan darah rendah..
huhuhu
Terpaksa ambil cuti..
walaupon hati kecilku ini keberatan..
kesian kat s2dent2..

eira yg sengsara..
takut lak rase tgk muka sendiri kt dlm cermin..
huhuhu
Alhamdulillah..
keadaan Eira dh semakin pulih..
dah kembali semangat untuk mengajar..
di kesempatan ini..
eira nak memohon 1000 kemaafan..
Buat boss eira..En. Syam..
Kak fiza..
sori x sempat nk beli gula2 yg akak pesan..
wat s2dent2 eira..
maaf sgt2..
x dpt nk ajar korang..
hopefully..
korang sume paham..
huhuhu
Thanx wat teman2 yg x jemu2 bg nsht kt eira..
Kak gas n siz..
love u all so much..
Muah...
Doakan kesihatan eira sembuh sepenuhnya..
Wassalam..

Monday, 5 January 2009

~Kenangan Pesta 2008~

Assalamualaikum...
Nak kongsi sikit penglaman
Masa Pesta Pulau Pinang 2008..




~Tiket Pesta Pulau Pinang~


Sume pengalaman 1st time...
1st time pegi pesta tanpa ayah..(ayah x nak ikut)
1st time pegi dengan mak aje..
1st time mak drive gi pesta..(sebelum ni x dpt lesen lg)
1st time gi pesta samapi 2 kali..
slalu gi skali je..
Memang sume pengalaman 1st time ar..
1st time gak..
eira gi Pesta..
Belanja mak n adik..
makan, minum n beli barang2..
Seronok sangat..

At least..
termakbul gak hajat nk belanja di Pesta..
hehehe
Ni antara gambar2 yg eira amik kat pesta..






~Kat Rumah Minangkabau~





~Kat Taman Rimba~



~Novel yg sempat eira beli~

Friday, 2 January 2009

~Azam tahun Baru~

Assalamualaikum..
Alhamdulillah..
sedar tak sedar..
kita dah melangkah ke tahun baru..
1430 Hijrah / 2009
Apa azam anda untuk tahun ni??
bagi eira..
azam eira cuma satu je..
nak membahagiakan keluarga..
Insyaallah..
Sebelum masuk tahun baru..
ada gak berazam nak melanjutkan pelajaran..
ke peringkat ijazah..
Namun apakan daya..

Tapi tak pe..
apa salahnya berkorban demi kebahagiaan keluarga..
kalau boleh..
tahun ni..
eira nak kerja rajin..
nak amik lesen motor n kereta..
nak beli kereta baru..
hmmm
bayaknya benda nak buat..
Yang penting..
semuanya demi keluarga tercinta..
Hopefully..
Impian ni akan tercapai..
Insyaallah..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Tinggalkan Link Korang Kat Sini::

Copyright © 2012.All Right Reserved by Eira Aikawa