::Tabung Nak Bayar Roadtax Kereta ::

Friday, 18 November 2011

::Mudah Terpengaruh::



Assalamualaikum..
Dear my blog n all bloggers..
Ari ni nak cter ckit..
Pasal manusia yg mudah terpengaruh..

Awal perkenalan..
Nampak cam budak baik je..
That's my mistake..
Bak kata pepatah..

"Don't Judge A book By Its Cover"..

Bila dah lama kenal..

Baru keluar perangai buruk..
Hmmm..
Susah tol kje dgn org yg cepat terpengaruh ni..

Macam2 jenis org de kat dunia ni..
Tak salah berkawan..
Kawanlah dgn berapa ramai org pun..
Asalkan..
Kita x terpengaruh dgn sikap org yg kta kawan tu..

Takkanlah..
Kalau kawan kita tu terjun lombong..
Kita pun nak ikut gak..
Fikir2kanlah..

*Peringatan ni untuk diri sendiri gak..
=> Jadilah diri sendiri.. itu lebih baik..
dari jadi seperti org yg kita inginkan...




Friday, 4 November 2011

::Gumbira::



Assalamualaikum..
Dear my blog n all bloggers..
Agak lama menyepikan diri dari dunia penulisan..
Bukannya apa..
Terlalu bz dgn tugas seharian
Ditambah pula dgn 5S

Alhamdulillah..
Segala penat lelah selama setahun lebih..
Akhirnya berbaloi..
Berjaya jugak akhirnya dapat persijilan 5s..

Thanx 2 all staff yg dah bertungkus lumus..
Time wat 5s ni lah..
Kita dpt kenal perangai sorang demi sorang..
Ada yang bagi kerjasama..
Ada gak yg wat hal sendiri..

Kalu de sape2 yg terasa dgn entry yg saya tulis ni..
Beribu kemaafan ku pinta..
Saya sekadar menilai dari sudut pandangan saya..
Pesanan saya..
Berubahlah jadi yg lebih baik..
Kita hidup di dunia ni..
Kenalah bekerjasama..
Janganlah pilih bulu sangat..


Wednesday, 24 August 2011

::50 Langkah Bestari Suami Mithali::



Assalamualaikum..
Dear Bloggers..
Hari ni nak kongsi satu entry yg di emel oleh seorg sahabat..
Khas untuk kaum lelaki..
Yang bergelar suami & bakal bergelar seorg suami..

Haa mesti si suami2 yang baca ni,duduk tersengih,tercenggang,terkesima dan terINSAF sekejap kan? ermm ada ke yang macam tu?? silap2 ada yang baca masuk telinga kanan keluar telinga kiri, buat tak tahu jek,bukan ego tapi dalam hati berkata
' ada aku kesah ' !..huhuhuhu
Bagi suami yang faham dan prihatin tu,alhamdulilah syukur bersyukur pada Tuhan, kebahagiaan akan sentiasa mengiringi dalam melayari rumah tangga hingga ke akhir hayat..

Lihatlah diri anda sebelum anda menilai sesaorang itu, tidak semua yang kita ada akan kekal selamanya juga tidak semua yang kita ada,Tuhan akan bagi sama ratanya...:)
Susah senang, bahagia derita semuanya datang dariNya..
Jangan guna jari anda untuk menuding jari ke arah muka orang lain!..

1. Pasang niat dan berdoa untuk menjadi suami terbaik. Tanpa berniat dan berdoa anda tidak mungkin jadi suami yang cemerlang. Ramai suami terlupa.

2. Bersyukur kerana mempunyai pasangan hidup. Yakinlah bahawa isteri anda adalahpasangan terbaik yang Tuhan tentukan untuk anda. Ketentuan Tuhan adalah yang terbaik.

3. Suami mithali menjadi kebanggaan isteri. Pastikan anda membentuk sifat positif dan istimewa. Cuba tanya diri apakah sifat atau amalan yang boleh dibanggakan oleh isteri anda.

4. Setiap hari pulang dengan senyum dan bersemangat. Apabila suami tersenyum, isteri dan anak-anak akan bahagia dan rahmat Tuhan akan turun. Senyumlah apabila sampai ke rumah

5. Pastikan anda ada masa untuk berbual dengan isteri setiap hari. Semua isteri bahagia apabila dapat berbual dengan suami. Berapa minit yang anda luangkan untuk berbual dengan isteri setiap hari ?

6. Telefon isteri ataupun hantar SMS sekadar untuk menyatakan yang anda sayang ataupun rindu pada isteri. Isteri anda akan berasa seronok dan bahagia apabila mendapat panggilan ataupun mesej tersebut.

7. Hiburkan hati isteri anda dengan bercerita, buat lawak atau gurauan yang mesra. Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan hubungan suami isteri.

8. Pastikan anda bergurau senda dengan isteri di dalam kenderaan semasa dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja. Ramai suami memba z ir masa dengan membisu semasa di dalam kenderaan.

9. Amalkan makan bersama setiap hari. Berbual mesra dan nasihat menasihati semasa makan. Amalan ini akan menarik hidayat Tuhan dan mengeratkan hubungan. Elakan berbual perkara yang melalaikan semasa makan.

10. Ajak isteri mandi bersama sekali sekala. Bergurau senda semasa mandi bersama adalah sunah yang dapat mengeratkan hubungan suami isteri.

11. Bantu isteri melakukan kerja rumah. Ini adalah sunah yang dapat meringankan beban isteri, mengeratkan kasih sayang dan menbahagiakan pasangan anda.

12. Amalkan mesyuarat keluarga sekerap yang mungkin. Amalan bermesyuarat menarik hidayat Tuhan,mengeratkan hubungan dan menyelesaikan banyak masalah

13. Pastikan penampilan anda anggun, kemas, bersih, wangi, sihat dan ceria. Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan Penampilan diri sendiri. Mana adil ?

14. Didik isteri dengan memberi nasihat dan perigatan secara hikmah. Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang cemerlang. Elakan cakap tak serupa bikin.

15. Berikan nafkah kepada isteri mengikut keperluan keluarga dan kemampuan suami. Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri derita dan rumah tangga terancam.

16. Jadikan penawar hati kepada isteri. Ambil berat keperluan dan kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera

17. Sentiasa taat kepada semua perintah Tuhan dan memastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.

18. Suami mithali sentiasa menyimpan rahsia isteri. Ramai suami secara sengaja ataupun tidak sengaja menceritakan keburukan isteri kepada orang lain. Ini wajib dihentikan.

19. Muliakan keluarga isteri seperti keluarga sendiri. Ada suami yang menbeza-bezakan antara keluarganya dan keluarga isteri. Ada suami yang memusuhi keluarga isteri. Anda bagaimana ?

20. Bentuk sifat cemburu yang positif. Cemburu tanda beriman, sayang dan indah. Suami yang tidak cemburu adalah dayus. Isteri amat suka apabila suaminya ada sifat cemburu. Dia rasa dihargai.

21. Jadilah suami yang pemaaf. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Maafkanlah isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah tangga bahagia dan isteri mudah masuk syurga.

22. Tegur kesilapan isteri dengan hikmah dan kasih sayang. Isteri merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar. Apabila suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.

23. Gunakan Nabi Muhammad sebagai model. Hidupkan amalan sunah dalam rumah tangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati keluarga bagi mendapat hikmah.

24. Mendahulukan keperluan isteri daripada orang lain. Ini adalah tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain daripada isterinya. Elakan kesilapan ini.

25. Suruh isteri dirikan sembahyang dan ibadah lain. Apabila berjauhan, telefon ataupun SMS bagi mengingatkan sembahyang.
Wasiatkan isteri untuk sembahyang fardu dan sunat. Buat pesanan ini sehingga suami meninggal dunia.

26. Cintai isteri sepenuh hati. Cintai tanpa syarat, bertambah mengikut usia, penuh kemaafan, memberi tenaga,tidak pernah sensara serta berteraskan iman dan takwa.

27. Sentiasa berubah secara positif. Sebelum cuba ubah isteri dan keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut berubah. Apabila suami cemerlang, isteri akan gemilang.

28. Pamer keprihatian yang tinggi terhadap keluarga. Ramai suami tidak ambil kisah dengan keluarga mereka.Cuba tanya apa lagi khidmat tambahan yang patut berikan kepada keluarga.

29. Pamer kematangan yang tinggi. Orang yang matang tenang, sabar, waras, bijaksana, dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan masalah.

30. Memuliakan semua perempuan bukan sekadar isterinya. Ramai lelaki cuba hormat wanita tertentu sahaja.Ramai isteri yang kecewa terhadap suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk pembantu rumah.

31. Bentuk beberapa sifat wanita yang terpilih dalam diri suami. Nabi Muhammad amat pemalu, pemaaf, peka,endah dan mudah menangis. Sifat wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih disayangi wanita.

32. Mahir dalam menguruskan keluarga. Peka dengan masalah dan karenah ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.

33. Membaiki diri secara berterusan. Tingkatkan iman dan takwa, cuci hati dengan sembahyang taubat, istighfar,memaafkan dan minta maaf, berkawan dengan orang yang baik, pendapatan yang berkat dan baiki amalan dan tindakan.

34. Jadi contoh atau model terbaik untuk keluarga. Doa dan usaha supaya setiap perbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli keluarga. Apakah sifat dan amal anda yang dapat dicontohi oleh ahli keluarga ?

35. Jadikan diri anda pendorong dan motivator berkesan unutk keluarga. Sentiasa beri galakan dan belaian. Elak marah, kritik ataupun hina keluarga. Fikir positif dan bersangka baik terhadap keluarga.

36 Tingkatkan ilmu berkenaan agama. Lazimnya, suami yang mendidik keluarga berkenaan agama. Belajarlahilmu agama dengan niat mendidik diri dan keluarga.

37. Sentiasa menegakkan kebenaran. Tegas menyatakan apa yang buruk dan apa yang baik. Elak mengenepikan kebenaran semata-mata bagi menjaga hati ahli keluarga. Tegakkan kebenaran dengan hikmah.

38. Bertindak tegas dan lemah lembut mengikut situasi. Tegas dalam menyeru ke arah kebaikan. Lemah lembut dalam menegur dan memberi nasihat. Tegas sangat orang memberontak, lembut sangat orang pijak.

39. Latih diri memuji dan menghargai isteri. Ramai suami yang pandai kritik tetapi tidak tahu memuji. Belaian merawat emosi dan fi z ikal isteri dan membuat dia terasa disayangi. Cari peluang untuk sentiasa memuji.

40. Cari peluang untuk bertindak romantis terhadap isteri. Ini termasuk senyum, lemah lembut, sebut sayang tiga kali sehari, buat sebelum disuruh, sentuhan sayang, pujian dan memberi hadiah.

41. Fahami yang isteri ingin selalu di sisi suami. Suami pula berjauhan dengan isteri sekali sekala. Apabila berjauhan, telefon, SMS ataupun e-mel untuk bertanya khabar, berikan maklumat dan mengubat rindu.

42. Bentuk kerjasama yang mantap dengan isteri. Pamer kesatuan hati dan pendapat kepada anak-anak dan orang lain. Wujudkan kerjasama melalui mesyuarat, berbual, tolak ansur, bermaaf-maafan dan banyak berdoa.

43. Nilai diri daripada kaca mata isteri. Buang sifat dan amalan yang isteri benci. Berusaha keras melakukan perkara yang isteri suka. Apabila isteri bahagia, suami akan bertambah bahagia.

44. Apabila suami melayan isteri seperti mana dia melayan kawan, pasti isteri bahagia. Bayangkan cara anda melayan isteri sebelum kahwin. Ulangi layanan itu sekarang. Pasti hebat kesannya.

45. Suami wajar belajar jadi mengikut setia. Patuhi cadangan, Pandangan dan pandapat isteri yang betul. Jangan bangkang perkara yang baik. Kawal macho dengan saksama.

46. Buat undang-undang dalam rumah tangga. Apabila suami marah, isteri mesti senyap. Apabila isteri marah,suami mesti senyap. Ini mengelakkan daripada bergaduh. Orang tidak boleh bergaduh sendirian.

47. Latih gerak batin anda supaya serasi dengan gerak batin isteri. Serasikan gerak batin dengan berdoa, patuh perintah Tuhan, maafkan isteri, bersangka baik dan lakukan perkara baik untuk isteri mengikut sebarang lintasan dalam hati.

48. Pimpin isteri dengan nasihat dan kasih sayang. Pesan selalu dan nasihat sekali-sekala. Waktu terbaik nasihat adalah semasa rehat, minum petang, waktu bersiar-siar dan semasa hendak tidur.

49. Seimbangkan hidup dengan sempurna. Rajin di tempat kerja, Rajin juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri. Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang, sabar juga dengan isteri. Di luar dan di dalam rumah serupa.

50. Urus stress dengan sempurna supaya keluarga tidak terjejas, lakukan riadah, berdiet, hentikan merokok,bercampur dengan orang positif, bermain dengan bayi, tengok ikan di akuarium, menyanyi, sembahyang taubat dan maafkan semua orang.

Thursday, 18 August 2011

::Berinai::



Dear My Blog..
Semangat tol nak beraya..
Semalam sempat ar berinai..
Saja je..
Nak merasa kemeriahan..

Sampai je opis..
Dah ade org tanya..
Bila tunang??
Aduyai..
Rasa nak gelak pun ada..
Napa erk??
Bila perempuan yg belum berkahwin pakai inai..
Mesti de org tanya..
Bila tunang??
Bila kahwin??

Bila tanya bab kahwin ni..
Mesti de sesetengah tu akan jawab..

"Baru je kahwin..Nikah je belum.."

Maaf ye..
Saya rase jawapan tu memang x sesuai..
Seolah-olah mempermainkan agama..
Apa beza kahwin & nikah??
Kalau couple tu..
Kira dah kahwin ke??
Leh angkut sana sini??

Pendapat Eira..
Selagi belum akad nikah..
X de ye istilah kahwin..
Lantaklah kalau org nak ckp Eira ni kolot ke..
Yang penting..
Jangan nak menghalalkan benda yg haram..
Tak salah rasanya kita menjuhkan diri dari kemaksiatan..
Itu pendapat saya..
Anda pula bagaimana??

::Status FB (Selasa, 1418)



"maafkanlah bila hati..x sempurna mencintaiMu..dlm dadaku harap hanya diriMu yg b'takhta "

Bila tulis status ni..
Ramai lak yg bg komen..
Luar FB lak tu..
Ade yg tnya Eira bercinta dgn sape??
Nape asyik status sedey..
Baru putus cinta ke??(yg ni betul)
Tapi dh mls nk pk..
Bak kata seorang shbt..
Jgn sedih dgn perpisahan..
Kerna mungkin dia bukan yg terbaik untuk awak...

Jawapan bagi status tu..
Cinta saya sekarang hanya untuk ALLAH S.W.T.
Semoga kecintaan saya ini..
Akan mendekatkan saya dengan ALLAH..
Agar saya menjadi seorang hamba yg solehah..
Insyaallah..


Tuesday, 16 August 2011

::Status FB::



Assalamualaikum..
Dear my blog..
Nak komen sikit pasal status eira semalam kat fb..

"org yg mencintai tidak akan pernah lupa saat pertemuan dgn kekasihnya..mereka akan gembira jika diingatkan dgn kematian & akhirat.."

Anyway nak ucap terima kasih..
Kepada orang yg sudi komen status Eira tu..
Ada yg tanya kenapa persoalkan soal hidup & mati??

Dan kenapa ayat ni cam sedey je..
Kat sini..
Eira nak bagi tahu..
Yg x salah rasanya..
Bagi seorang Muslim untuk mengingati kematian..
Kerana..
Setiap yg hidup pasti akan mati dan menemui PenciptaNya..
Status tu..
Sekadar untuk mengingatkan Eira tentang kematian..
Supaya kita bersedia menghadapi mati..
Supaya kita memperbanyakkan amalan sebelum menemui
ALLAH S.W.T.
Pencipta sekelian alam..

Kepada yg sudi komen tu..
Jangan risau..
Dan jangan takut untuk menghadapi kematian..
Wassalam..



Monday, 15 August 2011

::Gambaran Hari Kiamat::



Artikel ni Eira dikirim oleh seorang sahabat melaui emel..
Untuk dikongsi bersama sebagai satu pembelajaran..
Dan supaya kita mengingati
KIAMAT..
✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.
✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.
✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Friday, 12 August 2011

::12 Ogos 2011::


Dear My Blog..
Macam2 perasaan ada pg ni...
Geram, malu, sedih, tensen...
Huhuhu

Awal2 pagi..
Smpai je opis..
Terus siapkan laporan..

Pas tu kena lak siapkan presentation utk mesyuarat pkl 10..
Serabut tol..
Bila dah siap lak..
Ade lak tkg komplen..
Warna x kna lah..
Mcm2..
Kalau srh wat sendiri..
Entah mcm mana ar rupa presentation tu agaknya erk..

Last2..
Bila sume dah siap..
Bilik meeting lak x setting gi..
ARGH!!!!!!!!!
Tensen tol..
Ingat boleh la diharap..
Tapi..
Sume wat bodo je..
Nasib baik ade gak yg sudi membantu..
Untuk org yg tlg saya tu..
Thanx ye..(sowi x smpt nk ucap td)
Malu je rase..
Bila slide x kuar kt projektor..
Huhuhu

Pas ni..
Dah x nak mengharap pertolongan sesape gi..
Nasib baik bos x marah..
Kalau x..
siap ar korg sume..








Monday, 8 August 2011

::Tuhan Berikan Aku Cinta::



Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

~>Bait2 lirik lagu ini..begitu menyentuh hati kecilku..

~>Harapanku agar satu hari nanti, aku dipertemukan dgn sang Adam yg akan menjadikan aku sbg Hawanya..
~>Insyaallah..



Monday, 1 August 2011

::Luahan Hati::



Seandainya awak membaca coretan ini..
Coretan ini ku tulis dari luahan hati kecil ini..
Maaf andai coretan ini mengguris perasaanmu..
Tiada niat di hati utk melukaimu..
Sekadar ingin meluahkan apa yg terpendam..

Ramai yg mengatakan sya lain dr yg len..
Saya pun x faham apa yg lainnya..
Mungkin awak pun anggap sya cam tu..

Ye..
Saya memang bkn insan yg sempurna..
Saya x nak org yg sempurna..
Apa yg sya nak..
Org yg mampu menyempurnakan hidup sya..
Org yg mampu menjadi pemimpin..
Yg mampu memimpin sya ke jalan yg diredhaiNya..

Jika awak nak berubah..
Berubahlah kerana Allah..
Bukan kerana saya..
Kerna perasaan cinta, kasih & sayang awak pd sya..
Pasti akan luntur jua..
Tapi..
Perasaan cinta, kasih & sayang pd Pencipta..
Akan kekal buat selamanya..

Saya cuba x nak membandingkan awak dgn org yg pernah sy kenal..
Tapi..
Awak juga sama seperti mereka..
Saya inginkan seorg lelaki
>>mencintai saya kerana Allah bkn kerana nafsu..

>>membuat saya rasa dihargai..
>>setiap tutur katanya, perlakuannya mengingatkan saya kepada Allah bkn ke lembah maksiat..

Seandainya awk membaca coretan ini..
Belajarlah memahami saya..

Thursday, 23 June 2011

::Kisah Dongeng::



Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerna rupa
Dalam waktu sendu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja


**Salah satu lagu fav eira..
~Cintailah aku seadanya aku~

Wednesday, 22 June 2011

::Back 2 Work::



Assalamualaikum..
Dear my blog..
Last week diserang demam..
Siap muntah2 lak..
Tensen tol..

Datang je opis...
Tengok byk tol perubahan..
Makin cantik lak..

Sampai je kat meja..
Terkejut tengok..
Ada hamper laks..
Bez tol..




Thanx kpd sume yg amik berat pasal eira..
Alhamdulillah..
Dah sembuh pu..
And i'm get ready 2 do my work..


Monday, 13 June 2011

::Budi Bahasa Budaya Kita::


Assalamualaikum..
Dear My Blog..
Ari ni nk sentuh sikit pasal Budi Bahasa..
Bak kata pepapatah Melayu..
Orang Berbudi, Kita Berbahasa..

Pagi2 lagi Eira dah bengang..
Xde niat pun nk kutuk or mengata..
Juz nak kongsi dgn sume..
Moga2 ni akan jadi iktibar wat sume..
Dan peringatan untuk diri sendiri gak..

Setiap kali jawab call..
Macam2 suara yg kita dengar..
Walaupun kita benci kat orang tu..
X yah le tunjuk kebencian kita..
Bukannya leh nampak pun..
Bekerja dengan Jabatan..
So kena ar jaga imej Jabatan k..
(Peringatan untuk diri sendiri gak)..

Kalau nk kutuk org sekali pun..
Jgn ar bagi org yg telefon tu dengar..
Kecik hati tau..
Huhuhuhu

Apa2 pun...
Bekerjalah dengan penuh dedikasi..
Kurangkan Kontroversi..
Tingkatkan segala prestasi..
(Pinjam ayat Melodi)..

Wednesday, 8 June 2011

::Terubat Rindu::



Jumaat lepas sempat gak jumpa dgn cousin..
Punya ar rindu giler kat anak2 dia..
Dah ar susah nak jumpa..
Terubat gak ar rindu..
Melayan kerenah anak2 sedara yg makin membesar..
Terasa eira makin kecik..
Hehehehe

Kena ar kembali ke zaman budak2..
Main belon buih..
Aduyai..
Dah ar lama x main..
Sampai anak sedara cakap..
"Nape belon x besar pun?"

Malu2..


Tetiba lepas dorang balik..
Teringat lak kat seseorang..
Rindukah aku kat dia??
Kat ayat2 yg diucapkan..
"Awak kan orang kesayangan saya.."

Betulkah saya ni orang kesayangan awak??
Kalau betul..
Boleh x saya jadi orang kesayangan awak sampai bila2???
:p


Monday, 6 June 2011

::Perpisahan::



Assalamualaikum...
Dear My Blog..
Agak lama meyepikan diri..
Terpaksa membzkan diri dengan kerja-kerja harian..

Mengharungi hari-hari yang agak memenatkan..
Kehilangan pegawai2 yang bertukar ke daerah..
Sedeynya..
Huhuhuhu..

Selepas hampir 2 tahun berkhidmat di bawah seliaan Tn. Zain..
Akhirnya pada 1 Jun 2011..
Tuan Zain bertukar ke daerah SPS..
Rasa agak janggal..
Terpaksa wat keje bawah seliaan pegawai baru..
But..
Life still have to go on..
Dah lumrah..
Keje tetap kena berjalan seperti biase..

Walaupun baru je kenal..
Tapi hubungan Eira n pegawai2 skim kp ni..
dah cukup akrab..
>>En Atan..
>>En. Hasli..
>>En. Azley..
>>En. Jeffri..
Selamat bertugas di pejabat baru..
Rajin2kan diri melawat saya kt pejabat..
hehehe

Monday, 21 March 2011

::Bulan Paling BZ::



Assalamualaikum..
Dear my lovely blog..
Hahaha..
Rase cm ckp dgn pak we laks..
:P

Agak lama menyepi..
Dah berhabuk blog ni..
Almaklumlah..
Kje makin banyak..
Sampai x menang tangan dah ni..
Huhuhuhu..

Apa2 pun..
HP tetap kat tangan..
Hehehehe

Entah bila ar aku nak merasa..
Hari tanpa kerja..

Sunday, 30 January 2011

::Luahan Hatiku::


Assalamualaikum...
Dear my blog..
Ari ni nak wat sesi luahan hati sikit..
Firstly, nak minta maaf kalau ada yg terasa..
Bukan niat di hati, untuk menyakiti sesipa..
Sekadar ingin meluahkan rasa ketidakpuasan hati..

"Lelaki yg baik diciptakan untuk wanita-wanita yg baik"..
Pepatah ini ade kebenarannya..
Apa pun terima kasih..
Kerana sudi hadir dlm hidup saya..
Mengajar saya apa erti rindu..

Tapi..
Maaf..
Saya tak suka org hipokrit..
Kalau benar, awak bukan seorang lelaki yang baik..
Mengaku saja..
Itu lebih baik dari perlu berpura-pura..
Tahniah gak..
Sebab berjaya wat saya percayakan awak..
Bergembiralah..
Kerana berjaya mencairkan hati seorang wanita..
Dan membuat diri saya diperbodohkan di depan kawan-kawan awak..
Hanya kerana saya seorang wanita bertudung..

Walaupun..
Pada mulanya..
Sukar untuk saya menerima hakikat ini,
Tapi..
Lama kelamaan..
Saya sedar..
Awak memang bukan jodoh saya..
Dan kita memang tidak ditakdirkan bersama..

Saya percaya dan yakin..
Ini memang takdir Illahi..
Semoga awak menemui kebahagiaan yg dicari..

Thursday, 20 January 2011

::Maaf Tuk Berpisah::


Kau tahu tentang hatiku
Yang tak pernah bisa melupakanmu
Kau tahu tentang diriku
Yang selalu mengenangmu selamanya

*Kini Kusadari bahwa semua itu
Adalah salah dan juga keliru
Akan membuat hati menjadi ternodai

Reff :
Maafkan lah sgala khilaf yang tlah kita lewati
T’lah membawamu ke dalam jalan yang melupakan Tuhan
Kita memang harus berpisah tuk menjaga diri
Untuk kembali arungi hidup dalam ridlo Ilahi

Kutahu bahwa dirimu
Mendambakan kasih suci yang sejati
Kuyakin bahwa dirimu
Merindukan kasih saying yang hakiki

Kembali ke *, Reff

Dan bila takdirnya kita bersama
Pastilah Allah kan menyatukan kita

Kembali ke Reff


glitter-graphics.com

::Khurafat::


Assalamualaikum...
Dear my Blog..
Agak lama jugak menyepi dr dunia penulisan blog ni..
Insyaallah..
Azam tahun ni..
nk update blog selalu..
hehehe

Ari Ahad lepas..
sempat ar gak merehatkan diri..
gi menonton filem Khurafat @ Queensbay..
with my lovely mum n sis..

Pendapat Eira tentang filem ni..
ok lah gak..
percubaan pertama Shamsul Yusuf mengarahkan filem seram..
Not bad..
penceritaan ok..
banyak pengajaran..
banyak gak adegan2 seram..
tapi..
Eira memang x rase apa2 pun..
may be coz eira mmg suke tgk filem seram..
citer ni x ckp menyeramkan saya..
apa2 pun..
Supportlah filem Malaysia..
Smiley
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Tinggalkan Link Korang Kat Sini::

Copyright © 2012.All Right Reserved by Eira Aikawa