::Tabung Nak Bayar Roadtax Kereta ::

Friday, 31 October 2008

::Petua Memilih Sahabat::

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama:
Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua:
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya) .

Ketiga:

Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat:

Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima:

Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

Tuesday, 28 October 2008

27 Oktober 2008

Assalamualaikum..
lama gak rasenya x update blog ni..
bukannya apa..
sibuk sikit sejak kebelakangan ni..
byk keje yg nk kenadisiapkan..
rasenya belum terlewat lagi..
Eira nk ucap Hepi Deepavali..
buat teman Eira masa kt sklh dulu..
sathiya, thina, youva, shoba n shorna
n 2 my s2dent..
Thenmoli n gouri..
nak story ckit ni..

Memandangkan 27hb 2 cuti..
ayah pon buat plan nk gi ziarah kelurga kt Tanjung Piandang..
pagi2 lagi dh bertolak..
excited betul..
coz ayah kata umah family kitorang 2 kt tepi sawah..
mmg best ar..
Disebabkan nk cpt smpai..
ayah pon drive laju ckit..
alih2 tayar pecah plak..
terpaksalah Eira tlg tukar tayar..
memang penat sih..
Almaklumlah..
x de anak lelaki..
terpaksalah kite wat sendiri
Dekat 1/2 jam gak ar nk tukar tayar 2..
hehehe
kelakar tol..
Tapi Alhamdulillah..
selamat sampai gak akhirnya..
Terima kasih cik enon, cik hasan n keluarga..
masakan cik enon mmg best..
Insyaallah..
kalu ade masa kitorang 2run lg..
Sampai sini je dulu catatan utk kali ni..
Wassalam..

Thursday, 16 October 2008

Hari ini & Semalam..

Assalamualaikum...
Minggu ni kesihatan eira x berapa nk sembuh lg..
smlm terpaksa amik MC coz kepala rase pening cm nak pengsan..
huhuhu..
Cian plak kt s2dent2 yg dtg..
Dikesempatan ni,
Eira nk mntak maaf byk2 kt 2 org s2dent eirra yg dtg kelas smlm..
Kartini n lia..

sori sgt..
(walaupon dorang x penah jengah blog ni..)
Hopefully kesihatan ni akan bertambah baik..
kepada peminat2 cerita ayat-ayat cinta..
Insyaallah eira akan cuba upload novel 2..
so bleh le kite baca sama2 erk..
Akhir kata..
Doakan kesihatan Eira bertambah baik..
Wassalam...

Sunday, 12 October 2008

~Ayat-ayat cinta Rossa~

Lirik lagu OST filem Ayat-ayat Cinta nyanyian Rossa
Filem yg cukup menarik..
Diadaptasi dari novelis Indonesia yg terkenal..
Habiburrahman El- Shirazi..
Enjoy it..



Desir pasir di padang tandus
Segar sang pemikiran hati
Terkisah ku di antara
Cinta yang rumit

Bila keyakinanku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung Kupertaruhkan
Maafkan bila ku tak sempurna

Cinta ini tak mungkin ku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cintaku padamu

Bila bahagia mulai menyentuh
Seakan ku bisa hidup lebih lama
Namun harus kutinggalkan cinta
Ketika ku bersujud


Saturday, 11 October 2008

Semalam Nan Berlalu..

Assalamualaikum..
Alhamdulillah..
kesihatan eira dh beransur pulih..
walaupon x sepenuhnya..
penat mengajar masih terasa..
dengan pelbagai kerenah s2dent..
terpaksa le eira menahan sabar..
semalam, sempat gak tgk cite ayat-ayat cinta..

ramai yg ckp citer ni best..
so, eira pon tgk lah..
mmg menarik gaya penceritaanya..
kisah seorang lelaki yg digilai ramai..
tapi dia berjaya memilih jodoh yg baik utk dirinya..
mmg terharu tol tgk kesetiaan isterinya..
rase cam nak ulang tgk lg citer ni..
mmg best!!
:-)

Thursday, 9 October 2008

Matahariku~Agnes Monica~

Lagu baru dari Agnes Monica
Matahariku..
Salah seorang penyanyi Indonesia yg Eira suka
Enjoy it



Lirik:
Tertutup Sudah Pintu
Pintu HatikuYang Pernah Dibuka
Waktu Hanya Untukmu
Kini Kau Pergi Dari Hidupku
Kuharus Relakanmu
Walau Aku Tak Mau

Reff :Berjuta Warna Pelangi Di Dalam Hati
Sejenak Luluh Bergeming Menjauh Pergi
Tak Ada Lagi Cahaya Suci
Semua Nada Beranjak
Aku Terdiam Sepi
Reff 2 :Dengarlah Matahariku
Suara Tangisanku
Kubersedih Karna Panah Cinta Menusuk Jantungku
Ucapkan Matahariku
Puisi Tentang HidupkuTentangku Yang Tak Mampu
Menaklukkan Waktu
Back To Reff 1Backl To Reff 2

Monday, 6 October 2008

~Salam Aidilfitri~

Assalamualaikum...
Hampir seminggu rasenye eira x update blog..
Bukannya ape..
cuti raya seminggu je..
so bz ckit ngan persiapan untuk Raya..

Alhamdulilllah sedar x sedar dh 6 hari kita berada di bulan Syawal
Walaupun sedih meninggalkan Ramadhan, Syawal tetap dirai
Raya tahun ni x berapa meriah sangat..
Ramai yg x dapat blk kampung..
Tapi terubat juga rindu di hati coz ramai yg sms kt Eira..
tima kasih eira ucapkan kepada yg sudi antar sms n komen kt tagged, friendster n myspace..
Sekain je dulu untuk ari ni..
Insyaallah, kalu ade mase eira akan update lagi..
Wassalam..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Tinggalkan Link Korang Kat Sini::

Copyright © 2012.All Right Reserved by Eira Aikawa