::Tabung Nak Bayar Roadtax Kereta ::

Wednesday, 31 July 2013

::Terasa Seperti Dimalukan::



Mungkin ada yang terkejut bila baca tajuk entry Eira..
Mula2..
Eira nak minta maaf sebab tulis entry ni..
Bukannya apa..
Sekadar nak meluahkan isi hati..
Kalau makin dipendam..
Makin teruk je rasa..
Baik luahkan..
Walaupun xde orang baca..
Hehehe..
Hari isnin..
B4 habis waktu kerja..
Eira & kawan2 kat opis plan nak wat biskut raya
Jimat sikit..
Dari nak beli je kan..
Lagi pun boleh belajar wat biskut raya sekali..
Kitorang decide nak wat kutipan duit..
Eira & sorang lagi rakan..
Tawarkan diri utk gi beli barang..
Ingatkan dorang nak wat kutipan siap2..
Tapi...
Lain pulak yg jadi..
Xde sape nak hulurkan duit..
Untuk beli barang2 wat biskut..
So..
Eira terpaksa ar gunakan duit Eira dulu..
Dekat RM 150 gak ar habis..
Duit tu Eira simpan Untuk beli baju raya mak..
Masa otw nak balik rumah..
Mak cakap nak singgah kat butik..
Nak beli baju raya..
Eira terpaksa berdalih..
Cakap x larat lah..
Letih..
Karang x sempat buka puasa kat rumah..
Padahal..
Duit dah habis..
Tinggal RM 20 je..
Nak cakap kat mak..
Takut mak terasa lak..
Orang dah semangat nak beli baju raya..
Perasaan Eira masa tu..
Rasa bersalah sangat..
Dah ar terpaksa berbohong..
Terasa seolah-olah Eira melebihkan kawan2..
Dari family sendiri..
Semalaman Eira x dapat lelapkan mata..
Fikir mana nak cari duit..
Now..
Kita pergi pulak..
Kepada tajuk entry..
Insiden ni berlaku semalam..
Masuk keje je..
Eira terus keluarkan resit barang2 yg dibeli..
Hajat di hati nak kira bayaran yg kawan2 kena bayar kat Eira..
Alih2, ada le sorang akak ni tanya..
"Eira, semalam beli barang, guna duit Eira ke?"
>>"Aah sebab x de orang yg bagi duit lagi.."
"Banyak gak erk duit ko.."
Eira rasa tersentap jap.. dengan kenyataan dia tu..
(Terasa macam ada ledakan gunung berapi dalam diri..Tinggal nak meletup je lagi. Mula ar rasa macam nak siang kulit dia yg putih gebu tu..)
Eira terus bangun pegi kat meja akak kecik molek yg teman Eira beli barang semalam..
Kitorang sama2 kira jumlah yg nak kena bayar..
Keputusan dah dibuat..
Bayaran akan dikutip kol 10 nanti..
Tetiba..
Akak kecik molek datang jumpa bos Eira..
Tanya pasal duit keraian..
Bos Eira bagi RM 200 kat akak tu..
Akak tu bagi kat Eira RM 150..
Dia siap bisik kat Eira..
"Dik, akak putih gebu tu, dah bagi tau kat bos besar pasal duit ko tu.. Ni bos dah ganti duit ko.."
Terkedu Eira jap..
Tersa nak letak tembok tebal 5 inci kat muka..
Malu sangat nak jumpa dengan bos besar..
Mesti dia ingat Eira nak berkira sangat..
Eira memang x sangka akak putih gebu tu boleh bagi tau kat bos..
Benda ni dah jadi bahan masa kitorang masak kat bawah..
Isteri bos siap gurau dengan Eira gi..
Cakap supermarket banyak..
Tak yah ar nak kejar2 sangat..
Raya lambat lagi..
Eira diam & senyum je..
Tapi dalam hati ni, dah meruntun hiba..

Kepada my mom..
Eira minta maaf sebab terpaksa berbohong..
Insyaallah Eira akan cari gak baju raya utk mak..
Kepada akak putih gebu..
Maaf  sebab buat masa sekarang ni.. saya x mampu memaafkan kesalahan akak apatah lagi untuk melupakan apa yg akak dah buat kat saya.. Pintu hati saya dah tertutup untuk maafkan kesalahan akak.
Terima kasih gak ar akak putih gebu..
Sebab dah tunjukkan siapa diri akak yg sebenar..

Tak kisahlah kalau ada orang nak kata Eira ni keras hati ke..
Sebab benda ni dah kerap kali berlaku..
Sampai tahap kesabaran Eira pun dah sampai ke kemuncak..
Lepas ni..
Eira akan lebih berhati-hati lagi..
Korang pernah ke mengalami situasi macam Eira ni??
Macam mana reaksi korang erk??
Jom kita kongsi sama2..


2 comments:

  1. klu bab duit nak kongsi2 mmg saya lebih suka kumpul dlu bru beli brg..klu nk guna duit kita dlu mmg ssh la nk minta balik..even dah janji..belum tentu diaorg nak bg...bkn nak berkira..dah nama pun kongsi kan sendiri kena ingat la kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2..saya setuju..memang susah nak mintak balik..belajar dari pengalaman dulu..

      Delete

Terima kasih sudi singgah kat blog Eira
Tinggalkan jejak korang kat sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Tinggalkan Link Korang Kat Sini::

Copyright © 2012.All Right Reserved by Eira Aikawa